•   Diakoniarbete II SOKD02-3002 01.01.2023-31.05.2023  5 sp  (ÖH22KOMPDIAK-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - kan bemöta äldre och personer i marginaliserade grupper och deras anhöriga och handleda dem inom det sociala servicesystemet
    - kan på ett resursförstärkande och delaktighetsfrämjande sätt både individuellt och i grupp arbeta diakonalt med personer i utsatta situationer
    - kan stödja, leda och utveckla frivilligarbete
    - kan som sakkunnig inom diakoni i interprofessionella nätverk analysera och utveckla diakonins uppgift i förhållande till samhällets servicesystem
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - socialgerontologins grundläggande teorier
    - service och servicehandledning för äldre samt deras närstående
    - andligt arbete bland äldre och deras närstående
    - diakontalt arbete med socialt och ekonomiskt marginaliserade individer och grupper inom missbrukarvård och kriminalvård
    - frivilligarbetets organisering och handledning
    - interprofessionellt arbete
    - främjande av delaktighet, gemenskap och hopp
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Luisa Tast

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

    Blennberger, E. & Hansson, M. J. Diakoni. Tolkning, historik och praktik. Verbum.

    Diakoniabarometri 2022 – Muuttuva ja muuttava diakonia, Suomen ev. lut. kirkon julkaisuja 138.

    Christiansson Drake, E., Hansson, M. J. & Linde, S. (2022). Diakoni - reflektion och praktik. Verbum.



    Kyrkans styrdokument gällande diakoni och organisation (anvisas av kurslärare under kursen)

    Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Gäster från arbetslivet
    Övningar och grupparbete
    Litteraturstudier och självständigt arbete

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.05.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 27.01.2023

    Grupp(er)
    • ÖH22KOMPDIAK-V
    • ÖH22YRKDIAK-V
    Lärare

    Nadja Suomela, Luisa Tast

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Tidtabell för examination finns på kursens Moodle-sida.
    Slutgiltiga datum för examinationsuppgifterna enligt överenskommelse under första närstudietillfället.

    Tid och plats

    Obligatoriska närstudier i Vasa och Åbo
    28.01.2022 kl. 8.30-16
    10.03.2022 kl. 8.30-16
    14.04.2022 kl. 8.30-16

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
    24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodle-sida.

    Obligatorisk närvaro. Frånvaro kompenseras.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.