Nadja Suomela
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och kultur.
Kyrkostyrelsen. (2019). Riktlinjer för en familjecentrerad församling.
Kyrkostyrelsen. (2021). Stigen. Livslångt växande med församlingen.
Kyrkostyrelsen. (2021). Så att ingen blir ensam. Riktlinjer inom fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap.
Kyrkostyrelsen. (2023). Alla är viktiga. Genomförandet av den nationella barnstrategin inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.
Parrish, M. (2012). Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Stockholm: Liber.
Övrig litteratur enligt anvisningar på Moodle.
Kursen genomförs i sin helhet som självständiga studier enligt instruktioner på Moodle.
Svenska
06.01.2025 - 31.12.2026
02.12.2024 - 31.10.2026
Luisa Tast
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Studerande är självständigt i kontakt med arbets- och församlingslivet enligt instruktioner på Moodle.
Kursen genomförs i egen takt enligt instruktioner på Moodle. Kursen ska vara genomförd senast 30.11.2026. Kursen består av fristående delmoduler med egna målsättningar, instruktioner, källor och examinationsuppgifter som genomförs och lämnas in.
E-kurs
Pågår under tiden 1.1.2024 - 31.12.2026 (slutförd senast 11/2026)
Kursen består av 5 sp som motsvarar sammanlagt 135 h självständigt arbete.
Modul 1: Barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd 1,5 sp. Den uppskattade arbetsmängden för examination 1 motsvarar 40 h.
Modul 2: Interprofessionellt arbete med barn och familjer inom kyrka och samhälle 1,5 sp. Den uppskattade arbetsmängden för examination 2 motsvarar 40 h.
Modul 3: Församlingsverksamhet för barn och familjer 2 sp. Den uppskattade arbetsmängden för examination 3 motsvarar 55 h.
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet.
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket, samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande.