Hoppa till innehåll

Pedagogik (3 sp)

Kod: SOV10ML01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2020 - 30.09.2020

Tajmning

28.09.2020 - 20.12.2020

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Susanne Jungerstam

Grupper

  • USO20D-V
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursen inlärningsresultat är att den studerande:
-har beredskap att förståden livslånga lärandeprocessen som idé och kan reflektera kring sin egen lärandeprocess.
-förstår och kan ta värdemässig ställning till olika inlärningsteorier samt hur dessa kan påverka individer och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-har förmågan att kritiskt granska hur egnapedagogiska strategier kanpåverka skeendet i olika pedagogiska situationer
-behärskar centrala begrepp inom pedagogiksom vetenskapsområde och som praktisk verksamhet

Innehåll

-Reflektion kring eget och andras lärande
-Socionomens roll som stödjare av andras lärande och utveckling
-Lärstilar och strategier
-Multipla intelligenser
-Livslångt lärande ur mikro- och makroperspektiv-
-Inlärningsteorier och deras relevans för det sociala arbetsområdet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Mattson, T. (2017) Kunskap och lärande i socialt arbete. Om socialarbetare och viljan att veta. Gleerups (valda delar)
Parrish, M (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Studentlitteratur. s. 14-47 samt sidorna 130-171
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups (valda delar)
Övrigt av examinator utdelat material

Undervisningsmetoder

Studerandecentrerade inlärningsmetoder. Blended learning

Förverkligandets alternativa prestationssätt

skriftlig tentamen

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid första kurstillfället ger kursansvarige närmare information om både frivilliga och obligatoriska moment och närvaro i kursen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

som grund för bedömning är godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro. Godkända delexaminationsarbeten samt godkänd skriftlig tentamen

Underkänd (0)

Studerande behandlar frågan och materialet på en ytterst allmän och ytlig nivå

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har besvarat frågan på ett relevant sätt och förmår göra egna tillämpande reflektioner. Visar influens av kursmaterial och -litteratur

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har klart besvarat frågan och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra egna relevanta, reflekterande paralleller som visar på klar förståelse

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring pedagogiska fenomen och dess koppling till det sociala arbetet på ett djupgående sätt.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav