Pedagogik (3 sp)
Kod: SOV10ML01-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2020 - 30.09.2020
Tajmning
28.09.2020 - 20.12.2020
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Susanne Jungerstam
Grupper
-
USO20D-VSocionom (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursen inlärningsresultat är att den studerande:
-har beredskap att förståden livslånga lärandeprocessen som idé och kan reflektera kring sin egen lärandeprocess.
-förstår och kan ta värdemässig ställning till olika inlärningsteorier samt hur dessa kan påverka individer och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-har förmågan att kritiskt granska hur egnapedagogiska strategier kanpåverka skeendet i olika pedagogiska situationer
-behärskar centrala begrepp inom pedagogiksom vetenskapsområde och som praktisk verksamhet
Innehåll
-Reflektion kring eget och andras lärande
-Socionomens roll som stödjare av andras lärande och utveckling
-Lärstilar och strategier
-Multipla intelligenser
-Livslångt lärande ur mikro- och makroperspektiv-
-Inlärningsteorier och deras relevans för det sociala arbetsområdet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Mattson, T. (2017) Kunskap och lärande i socialt arbete. Om socialarbetare och viljan att veta. Gleerups (valda delar)
Parrish, M (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Studentlitteratur. s. 14-47 samt sidorna 130-171
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups (valda delar)
Övrigt av examinator utdelat material
Undervisningsmetoder
Studerandecentrerade inlärningsmetoder. Blended learning
Förverkligandets alternativa prestationssätt
skriftlig tentamen
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid första kurstillfället ger kursansvarige närmare information om både frivilliga och obligatoriska moment och närvaro i kursen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
som grund för bedömning är godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro. Godkända delexaminationsarbeten samt godkänd skriftlig tentamen
Underkänd (0)
Studerande behandlar frågan och materialet på en ytterst allmän och ytlig nivå
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har besvarat frågan på ett relevant sätt och förmår göra egna tillämpande reflektioner. Visar influens av kursmaterial och -litteratur
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har klart besvarat frågan och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra egna relevanta, reflekterande paralleller som visar på klar förståelse
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring pedagogiska fenomen och dess koppling till det sociala arbetet på ett djupgående sätt.
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav