Hoppa till innehåll

Personaladministration och teamarbete (5 sp)

Kod: SOV13TM03-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 10.01.2021

Tajmning

01.02.2021 - 25.04.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Nadja Suomela

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO18D-V
    Socionom (YH) h18, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att utföra förmansuppgifter samt leda och utveckla verksamhet inom socialvårdens verksamhetsfält med beaktande av principer som gäller för hållbar utveckling
- har kännedom om ledarfunktioner, teamarbete, administrativa rutiner och förvaltningsprinciper inom det område som representerar studerandes alternativa profilstudier
- har beredskap att leda och motivera personalteam samt hantera konflikter
- har beredskap att granska, reflektera över och utveckla den egna ledarrollen

Innehåll

Ny som chef, ny som ledare
Ledarskapet - om att hitta sina egna värderingar och sitt egna perosnliga ledarskap
Administration och ledarens styrdokument
Kommunikation på arbetsplatsen
Teamarbete
Tema-arbeten och sammanfattning

Tid och plats

Våren 2021 undervisning via Teams

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
Övrigt av kursansvarig anvisat material

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar och eget arbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Som grund för bedömning är godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro och godkänt självstudiearbete. Överenskommelse om deadline för eget arbete görs vid första närstudietillfället.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande visar engagemang i sin uppgift.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav