Personaladministration och teamarbete (5 sp)
Kod: SOV13TM03-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 10.01.2021
Tajmning
01.02.2021 - 25.04.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO18D-VSocionom (YH) h18, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att utföra förmansuppgifter samt leda och utveckla verksamhet inom socialvårdens verksamhetsfält med beaktande av principer som gäller för hållbar utveckling
- har kännedom om ledarfunktioner, teamarbete, administrativa rutiner och förvaltningsprinciper inom det område som representerar studerandes alternativa profilstudier
- har beredskap att leda och motivera personalteam samt hantera konflikter
- har beredskap att granska, reflektera över och utveckla den egna ledarrollen
Innehåll
Ny som chef, ny som ledare
Ledarskapet - om att hitta sina egna värderingar och sitt egna perosnliga ledarskap
Administration och ledarens styrdokument
Kommunikation på arbetsplatsen
Teamarbete
Tema-arbeten och sammanfattning
Tid och plats
Våren 2021 undervisning via Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
Övrigt av kursansvarig anvisat material
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar och eget arbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Som grund för bedömning är godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro och godkänt självstudiearbete. Överenskommelse om deadline för eget arbete görs vid första närstudietillfället.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav