Nadja Suomela
Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.
Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås
Övrigt av kursansvarig anvisat material
Föreläsningar, övningar, workshops, gästföreläsare från sociala branschen, litteraturstudier och egen examinationsuppgift individuellt eller i par.
Svenska
10.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 15.01.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla, Nadja Suomela
En del av undervisningen i kursen ges av en yrkeslärarstuderande.
Utbildning till socionom
H-5
Gästföreläsare från sociala branschen deltar.
Praktiska övningar i form av workshops.
Som grund för bedömning
- godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro (bedöms med GK)
- godkänd examinationuppgift (bedöms med vitsord 1-5, motsvarar 3,5 sp)
- godkänt deltagande och reflektionsdagbok i workshops (bedöms med GK, motsvarar 1,5 sp)
Första närstudietillfället, närstudietillfällen som är indelade i A och B-grupper samt alla workshops (skilda för A och B) är obligatoriska att delta i. Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgiften och reflektionsdagboken görs vid första närstudietillfället.
Som examinator fungerar Ralf Lillbacka. Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras högst två gånger.
Närstudier, övningar och workshops på campus Alere (samt delvis Solgård) våren 2023.
Samarbete med Nursing-studerande.
Kursen består av 5 sp = 135 h.
3,5 sp (95 h) = Närstudietillfällen 24 h + parövning och självständig examinationsuppgift (ensam eller i par) 71 h
1,5 sp (40 h) Workshops i grupp, reflektionsdagbok individuellt
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sin uppgift.