•   Personaladministration och teamarbete SOV13TM03-3007 10.01.2023-31.05.2023  5 sp  (USO20D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
    - har beredskap att utföra förmansuppgifter samt leda och utveckla verksamhet inom socialvårdens verksamhetsfält med beaktande av principer som gäller för hållbar utveckling
    - har kännedom om ledarfunktioner, teamarbete, administrativa rutiner och förvaltningsprinciper inom det område som representerar studerandes alternativa profilstudier
    - har beredskap att leda och motivera personalteam samt hantera konflikter
    - har beredskap att granska, reflektera över och utveckla den egna ledarrollen
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Ny som chef, ny som ledare
    Ledarskapet - om att hitta sina egna värderingar och sitt egna perosnliga ledarskap
    Administration och ledarens styrdokument
    Kommunikation på arbetsplatsen
    Teamarbete
    Tema-arbeten och sammanfattning
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    • Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    • Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Nadja Suomela

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
    Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber

    Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.

    Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås

    Övrigt av kursansvarig anvisat material

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, övningar, workshops, gästföreläsare från sociala branschen, litteraturstudier och egen examinationsuppgift individuellt eller i par.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    10.01.2023 - 31.05.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 15.01.2023

    Grupp(er)
    • USO20D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Janina Dahla, Nadja Suomela

    Tilläggsuppgifter för studerande

    En del av undervisningen i kursen ges av en yrkeslärarstuderande.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Gästföreläsare från sociala branschen deltar.
    Praktiska övningar i form av workshops.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Som grund för bedömning
    - godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro (bedöms med GK)
    - godkänd examinationuppgift (bedöms med vitsord 1-5, motsvarar 3,5 sp)
    - godkänt deltagande och reflektionsdagbok i workshops (bedöms med GK, motsvarar 1,5 sp)

    Första närstudietillfället, närstudietillfällen som är indelade i A och B-grupper samt alla workshops (skilda för A och B) är obligatoriska att delta i. Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgiften och reflektionsdagboken görs vid första närstudietillfället.
    Som examinator fungerar Ralf Lillbacka. Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras högst två gånger.

    Tid och plats

    Närstudier, övningar och workshops på campus Alere (samt delvis Solgård) våren 2023.

    Internationella kontakter

    Samarbete med Nursing-studerande.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Kursen består av 5 sp = 135 h.

    3,5 sp (95 h) = Närstudietillfällen 24 h + parövning och självständig examinationsuppgift (ensam eller i par) 71 h

    1,5 sp (40 h) Workshops i grupp, reflektionsdagbok individuellt

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sin uppgift.