Klientarbete (5 sp)
Kod: SOV14SA01-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2021 - 30.09.2021
Tajmning
11.10.2021 - 19.12.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Pia Höglund-Ingo
- Johanna Sigfrids
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
SO21ASO21A
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
ÖH21USOLED-VÖppna yh, socionomLed, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att möta socialvårdens olika klienter i yrkesmässiga relationer samt i ett mångkulturellt perspektiv
- har beredskap att fungera i dialog och samverkan
- kan analysera vad som händer i mötet både i interaktionen och på det personliga planet
- ser olika beteendemönster, behov och problem och kan bidra med konstruktiva lösningsmodeller
- känner till och kan tillämpa olika metoder i socialt klientarbete
- kan utvärdera olika metoder och insatser inom klientarbete
Innehåll
- bemötande av socialvårdens olika klienter i yrkesmässiga relationer
- dialog och samverkan
- analys av mötet med klienten
- metoder i socialt klientarbete
- utvärdering av olika metoder och insatser inom klientarbete
Tid och plats
Hösten 2021
Kursen är indelad i tre delar:
Klientarbete 1,5 sp (Nadja Suomela)
Motiverande samtal 1,5 sp (Pia Höglund-Ingo)
Mångkulturellt klientarbete 2 sp (Johanna Sigfrids)
19.10.2021 12.45 - 15.15 Mångkulturellt klientarbete (A&B)
28.10.2021 12.30 - 15.00 Mångkulturellt klientarbete
01.11.2021 09.00 - 11.30 Mångkulturellt klientarbete
02.11.2021 09.00 - 11.15 Mångkulturellt klientarbete
08.11.2021 12.30 - 15.00 Klientarbete
18.11.2021 12.30 - 15.00 Klientarbete
22.11.2021 12.30 - 16.15 Motiverande samtal
23.11.2021 12.30 - 15.00 Klientarbete Både SOA & SOB (gästföreläsning om mentalisering/reflektivt förhållningssätt)
03.12.2021 09.00 - 11.45 Motiverande samtal
10.12.2021 12.30 - 14.15 Motiverande samtal
14.12.2021 09.00 - 11.45 Motiverande samtal
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Socialvårdslagens tillämpningsguide. Social- och hälsovårdsministeriet Publikationer 2017:8
Tillgänglig: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80392/08_17_Till%C3%A4mpningsguide%20f%C3%B6r%20socialv%C3%A5rdslagen.pdf
Perspektiv på sociala problem, Anna Meeuwisse och Hans Swärd (red.) 2013 Natur och Kultur
Kursbok för förverklingsdelen Motiverande samtal: Ivarsson, m.fl. (2014) Motiverande samtal. Praktisk handbok för socialt arbete.
Mångkulturellt klientarbete: Familjen i exil; Flyktingfamiljer i en interkulturell och psykosocial kontext (Riyadh Al- Baldawi 2017)
Lag om främjande av integration 30.12.2010/1386
Lag om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel17.6.2011/746
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar, grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
I samband med introduktionen till förverklingsdelen Motiverande samtal med Pia Höglund-Ingo fås instruktioner för den skriftliga hemtentamensuppgiften
Mångkulturellt klientarbete inlämning av individuell uppgift 15.11.2021
I samband med temat klientarbete inlämnas en individuell reflektionsuppgift, deadline två veckor efter sista närstudiedagen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, vilket innebär sammanlagt 135 h arbete för studerande.
33 h förverkligas som närstudier och 102 h som självstudier.
Periodisering av innehållet
1,5 sp metoder inom socialt arbete undervisas av Nadja Suomela. Tre närstudietillfällen (9 h) och eget arbete (31 h).
1,5 sp motiverande samtal(Pia Höglund-Ingo): 4 timmar föreläsning för A+B-gruppen tillsammans samt 3x3 övningstimmar för A och -Gruppen separat.-13 timmar föreläsning och övningar= 13 timmar föreläsning samt övningar och 26 timmar eget arbete
2 sp mångkulturellt klientarbete (Johanna Sigfrids): 4 närstudietillfällen 12 h, eget arbete 42 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd/underkänd:
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande har inte fullgjort önskad närvaro och avlagt inlämningsarbeten och fullgjort tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav