Förebyggande socialt arbete (3 sp)
Kod: SOV15SA02-3011
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.07.2021 - 05.09.2021
Tajmning
25.10.2021 - 19.12.2021
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Administration
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SO21BSO21B
-
ÖH21USOLED-VÖppna yh, socionomLed, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att förebygga och förhindra att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan identifiera och använda förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
- är förtrogen med barnskyddets grundläggande principer och metoder
Innehåll
– att förebygga och förhindra marginalisering
– analys av faktorer som leder till utsatthet
– identifiering och användande av förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
– barnskyddets grundläggande principer och metoder
Tid och plats
26.10.2021 09.15 - 11.45
27.10.2021 12.00 - 16.15 En röst åt erfarenhetsexpertisen: projektets program :
02.11.2021 12.00 - 14.30
09.11.2021 12.30 - 15.00
16.11.2021 09.15 - 11.45
24.11.2021 09.15 - 11.45
30.11.2021 09.15 - 11.45
09.12.2021 09.00 - 16.15
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kari Killèn: Barndomen varar i generationer - om förebyggande arbete med utsatta familjer
Socialvårdslagen
Matrial enligt anvisning av lärare
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Grupparbete
Litteraturstudier
Portfolioarbete
Gäsföreläsningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Deltagande på olika aktörers seminarier och föreläsningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Portfolio inlämning vecka 49
Presentationer av grupparbete vecka 49
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner 21 h
Övrigt arbete utanför lektionstid 60 h
Tilläggsuppgifter för studerande
kursansvarig Johanna Sigfrids
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
H - 5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Klientarbete