Hoppa till innehåll

Förebyggande socialt arbete (3 sp)

Kod: SOV15SA02-3011

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2021 - 05.09.2021

Tajmning

25.10.2021 - 19.12.2021

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Administration

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Sigfrids

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • SO21B
    SO21B
  • ÖH21USOLED-V
    Öppna yh, socionomLed, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att förebygga och förhindra att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan identifiera och använda förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
- är förtrogen med barnskyddets grundläggande principer och metoder

Innehåll

– att förebygga och förhindra marginalisering
– analys av faktorer som leder till utsatthet
– identifiering och användande av förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
– barnskyddets grundläggande principer och metoder

Tid och plats

26.10.2021 09.15 - 11.45
27.10.2021 12.00 - 16.15 En röst åt erfarenhetsexpertisen: projektets program :
02.11.2021 12.00 - 14.30
09.11.2021 12.30 - 15.00
16.11.2021 09.15 - 11.45
24.11.2021 09.15 - 11.45
30.11.2021 09.15 - 11.45
09.12.2021 09.00 - 16.15

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kari Killèn: Barndomen varar i generationer - om förebyggande arbete med utsatta familjer
Socialvårdslagen
Matrial enligt anvisning av lärare

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Grupparbete
Litteraturstudier
Portfolioarbete
Gäsföreläsningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Deltagande på olika aktörers seminarier och föreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Portfolio inlämning vecka 49
Presentationer av grupparbete vecka 49

Studerandes tidsanvändning och belastning

Lektioner 21 h
Övrigt arbete utanför lektionstid 60 h

Tilläggsuppgifter för studerande

kursansvarig Johanna Sigfrids

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

H - 5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Klientarbete