•   Leadership in a Diverse Society SOV19ML05-3001 01.03.2022-30.04.2022  5 sp  (USO19D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
    -har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
    -har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
    -har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
    -har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
    -utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
    -kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö
    Förkunskapskrav
    Organisation och ledarskap
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Ledarskap i en mångkulturell miljö
    Diversitet
    Interkulturell kommunikation
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Sigfrids

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Yukl, Gary (2013). Leadership in Organizations. Pearson Education Limited, erth edition, global edition. Selected chapters

    Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Övningar
    Diskussioner
    Litteraturstudier

    undervisningsspråk engelska

    inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

    Undervisningsspråk

    Engelska

    Tajmning

    01.03.2022 - 30.04.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 15.03.2022

    Grupp(er)
    • USO19D-V
    Antal studerande (min. - max.)

    10 - 35

    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Sigfrids

    Tilläggsuppgifter för studerande

    ansvarig lektor Johanna Sigfrids

    johanna.sigfrids@novia.fi

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    presentationer april -22

    Tid och plats

    Alere W31

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Veckovis tema för discussion
    Närvaro 80%

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner