Hoppa till innehåll

Leadership in a Diverse Society (5 sp)

Kod: SOV19ML05-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2021 - 15.03.2022

Tajmning

01.03.2022 - 30.04.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Englanti

Antal studerande (min. - max.)

10 - 35

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper

  • USO19D-V
    Socionom (YH), h19, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö

Innehåll

Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation

Tid och plats

Alere W31

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Yukl, Gary (2013). Leadership in Organizations. Pearson Education Limited, erth edition, global edition. Selected chapters

Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Diskussioner
Litteraturstudier

undervisningsspråk engelska

inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

presentationer april -22

Studerandes tidsanvändning och belastning

Veckovis tema för discussion
Närvaro 80%

Tilläggsuppgifter för studerande

ansvarig lektor Johanna Sigfrids
johanna.sigfrids@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner

Förkunskapskrav

Organisation och ledarskap