•   Leadership in a Diverse Society SOV19ML05-3002 25.04.2023-04.06.2023  5 sp  (SO20A, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
    -har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
    -har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
    -har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
    -har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
    -utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
    -kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö
    Förkunskapskrav
    Organisation och ledarskap
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Ledarskap i en mångkulturell miljö
    Diversitet
    Interkulturell kommunikation
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande har inte inlämnat, fullgjort eller godkänts i kursens delexaminationer
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Sigfrids

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press

    tasa-arvo.fi
    syrjinta.fi

    Relevant litteratur och källor hittas även i Moodle

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Övningar
    Diskussioner
    Litteraturstudier
    Studiebesök
    Workshop

    undervisningsspråk engelska
    inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    H5

    kursen bedöms med vitsord 1-5
    För en godkänd prestation
    -uppgifterna mångfald och jämställdhetsplan vara godkända
    -70% närvaro på lektionerna
    -deltagade på studiebesök
    -deltagande på workshop
    - deltagit i en diskussion inom egen ämne som sker på engelska


    Examinationsdelarna bedöms med vitsord 1-5 utgående från studerandes kunskap om ämnet, arbetets struktur och uppbyggnad, engagemang och teoretiska förankring. Vid presentation bedöms den visuella framställningen samt framförandets karaktär och innehåll samt överskådlighet. På kursen bedöms ej språkkunskaperna i engelska.

    Undervisningsspråk

    Engelska

    Tajmning

    25.04.2023 - 04.06.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 25.04.2023

    Grupp(er)
    • SO20A
    • USO20D-V
    • SO20B
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Sigfrids, Luisa Tast

    Tilläggsuppgifter för studerande

    kursansvarig Johanna Sigfrids

    johanna.sigfrids@novia.fi

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Planering/ presentation av jämställdhets- och likabehandlingsplan i samarbete med verksamheter inom sociala området.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    obligatoriskt studiebesök wecka 21
    Examination 1 - mångfald 18.5
    Examination 2 - Intervju 26.5
    Examination 3 - workshop and presentation 2.6

    Feedback och utvärdering av uppgifter erhålls inom tre veckor

    Tid och plats

    inleds vecka 17
    studiebesök vecka 21
    workshop vecka 23

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    27x5 = 135 h
    30 h närvarostudier
    105 h övrigt arbete

    Obligatorisk närvaro 70%
    Studiebesök obligatorisk närvaro
    Workshop obligatorisk närvaro

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande har inte inlämnat, fullgjort eller godkänts i kursens delexaminationer

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner