Lina Nybjörk
Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.
Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)
Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.
Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.
Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.
Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.
Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.
Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.
Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141
Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.
Föreläsningar, workshop.
Svenska
06.01.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Höglund-Ingo, Lina Nybjörk
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Vid frånvaro från föreläsningstillfällena skall en kompensationsuppgift göras.
Skriftlig examinationsuppgift.
Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.
Föreläsningstillfällen på Campus Alere.
Alla närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras alltid med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.