•   Förebyggande socialt arbete i skolan SOV22BUF04-3001 09.01.2023-05.03.2023  5 sp  (SO22B, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - kan identifiera elevers och studerandes resurser och risker i vardagen och skolgemenskapen
    - har kunskaper om skolkuratorns roll och uppgifter och omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
    - har kunskaper om målsättningar, central lagstiftning och aktuella styrdokument i elev- och studerandevårdsarbetet
    -kan planera, tillämpa och utvärdera gemensamma och individuella arbetsmetoder som främjar, upprätthåller och skapar förutsättningar för välbefinnande i skolgemenskapen i interprofessionellt samarbete
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - skolkuratorns yrkesbild från förskola till andra stadiet
    -risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
    - förebyggande av och ingripande i mobbning
    -elev- och studerandevårdens uppbyggnad, styrdokument och lagstiftning
    - skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparters
    - hälsofrämjande och förebyggande arbete i skolan
    - samarbete med vårdnadshavare och andra närstående
    - elevcentrerade arbetsmetoder
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad förebyggande socialt arbete i skolan är.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lina Nybjörk

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete: skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.

    Främja barns och elever hälsa
    https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-barns-och-elevers-halsa

    Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan: villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

    Levnadsvillkor bland unga https://forte.se/publikation/ungdomars-och-unga-vuxnas-levnadsvillkor/

    Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf

    Thornberg, Robert. 2020. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologiska perspektiv. Stockholm: Liber.

    Annan litteratur enligt anvisning under kursens gång.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, workshop, gäster, litteraturstudier.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    09.01.2023 - 05.03.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 08.01.2023

    Grupp(er)
    • SO22B
    • USO22D-V
    • SO22A
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Vasa Socionom, Nadja Suomela, Lina Nybjörk

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Inbjudna gäster från arbetslivet.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Skriftlig examinationsuppgift 2 sp
    Skriftlig reflektionsuppgift 1 sp
    Självrättande test 1 sp
    Obligatorisk närvaro 1 sp
    Alla uppgifter bedöms med vitsordet 1-5.
    Deadline för examinationsuppgifterna överenskoms på första närstudietillfället.

    Tid och plats

    Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

    I Moodle framkommer vilka närstudiedagar som har obligatorisk närvaro och för vilka frånvaro kompenseras med en kompensationsuppgift. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

    Har man större frånvaro än 5 av 7 tillfällen bör man göra en extra kompensationsuppgift.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    5 sp = 135h
    En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

    Närstudietillfällena utgör 36 h.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.