Johanna Sigfrids
Studiematerial och rekommenderad litteratur enligt anvisning av handledande lärare och praktiplatsens handledare.
Arbetsplatsförlagt lärande, praktik på arbetsplats
Studerande erhåller under praktiken handledning på praktikplatsen samt tilldelas en handledande lärare
På praktikplatsen evalueras studerande enligt skalan 1-5 medan skolans slututvärdering sker enligt skalan GK/iGK
För godkänd praktik bör studerande ha
- fullgjort angivet antal praktiktimmar (inlämnade timlistor med praktikhandledares underskrift)
- erhållit godkänd utvärdering av praktikplatsens handledare (minst vitsord 1 för alla kategorier kring studerandes kunskap och färdigheter) samt lämnat in undertecknad utvärderingsblankett
- fullgjort uppgifter på tillfredsställande sätt i enlighet med handledande lärares instruktion
- lämnat in godkänd praktikrapport i enlighet med anvisningar
Svenska
04.10.2024 - 31.03.2025
04.10.2024 - 06.01.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Sigfrids, Viktor Matintupa
Kursansvarig är Johanna Sigfrids
Vid frågor kring validering av praktik, kontakta ovanstående
Tillgänglighetsplan för praktik:
Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet om en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Studerande kan anhålla om validering eller tillgodoräkning av praktikavsnitt om kursens kompetenser erhållits på annat sätt.
Anhållan om validering riktas till kursanvarig lärare Johanna Sigfrids, på kursens Moodlesida.
För anhållan om validering görs en kompetensanalys och bifogas arbetsintyg.
Praktiken utförs i samarbete med arbetslivet på arbetsplatser.
Praktiken utförs i första hand under vardagar som heldagspraktik under tio på varandra följande veckor. I undantagsfall kan praktiktiden förkortas eller förlängas.
Kursen examineras genom att studerande lämnar in timredovisning, praktikrapport och utvärdering i Moodle under mars månad.
Utförs under veckorna 2-11 vårterminen 2024 (från 7.1.2025)
Praktiken bör utföras inom det sociala området i Finland, men även utlandspratik är möjlig. Praktikplatsen kan vara inom offentliga, privata eller tredje sektorns verksamhet. Praktikperioden fullföljs inom det sociala områdets arbetsliv, företrädesvis med sociomuppgifter som huvusaklig sysselsättning.
Kan utföras inom ramen för utbyte i annat land. Verksamhetsförlagd utbildning i annat land bör dock alltid avtalas på förhand med handledande lärare samt mottagande högskola/praktikplats.
15 sp: 27 h x15 =405 h
Praktik:Metoder inom det sociala arbetet utgör sammanlagt 10 veckor á 35 timmar (- 6.1 som är helgdag) , totalt 343 praktiktimmar. Det totala timantalet kan delas upp på en kortare eller längre period om studerande och praktikplats gemensamt kommer överens om detta, varvid handledande lärare och praktikkoordinator vid högskolan även bör vara införstådda med arrangemanget.
Vid behov kan praktiktimmarna fördelas på annat sätt, om praktikplatsen inte erbjuder fulla 10 veckor praktik. Vid bokande av praktikplats bör minst 6 veckor erbjudas från praktikplatsen.
Studerande fullföljer de av handledande lärare angivna uppgifterna motsvarande 55 timmars arbete.
Praktik: Metoder inom det sociala arbetet bör utföras under tio på varandra följande veckor, om inte annat avtalats med handledande lärare och praktikplatsen.
Praktiken bör utföras på en och samma praktikplats och endast i undantagsfall kan praktiken delas upp.
Den studerande:
-Har inte nått läroplanens målsättning för praktikavsnittet och har bristfälliga och endast fragmentariska kunskaper kring verksamheten, service – och klientprocessen i fråga
-Visar inget eller ytterst lite intresse och engagemang i arbetsuppgifter och klientkontakten
-Tar inte ansvar för sitt eget lärande och visar inte vilja till utveckling av egen kompetens eller av egna färdigheter
- tar inget eller ytters sällan egna initiativ på praktikplatsen och det egna uppträdandet präglas av passivitet och brist på samverkan
-Studerande känner den värdegrund, bestämmelser och verksamhetsprinciper som styr verksamheten och klientprocessen inom aktuell verksamhet
-studerande kan beskriva de vanligaste metoderna som används inom aktuell verksamhet samt reflektera kring val av arbetssätt och metod utgående från klientperspektivet
-studerande känner till serviceprocesserna inom aktuell verksamhet och kan använda denna kunskap i handledningsarbete
-studerande kan beskriva ansvarsfördelningen inom aktuell verksamhet samt beaktar principerna om tillgänglighet och delaktighet i sitt arbete
-studerande uppvisar intresse och engagemang i arbetsuppgifter och klientkontakt i enlighet med yrkesetiska principer