Ralf Lillbacka
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Ejlertsson, Göran. 2019 eller tidigare. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. Tredje upplagan eller tidigare.
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Forskningsmetodik, (4 sp):
- Studerande ska genom examination uppvisa kunskap i vetenskaplig metodologi, inklusive att genomföra en enklare statistisk analys.
Svenska (1 sp):
-Den studerande ska genom examination uppvisa kunskap i akademiskt skrivande. För att erhålla ett godkänt betyg måste reglerna för akademiskt skrivande följas i en skriftlig uppgift.
Svenska
06.01.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Terese Herrgård-Backlund, Ralf Lillbacka
Utbildning till socionom
Jakobstad, Köpmansgatan 10
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Forskningsmetodik, (4 sp):
Denna del av kursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftliga examinationsuppgifter, eller övningsuppgifter.
Svenska(1 sp):
Denna del av kursen bedöms GK/U.
Bedömningen viktas enligt deluppgifterna andel av examinationen.
Tentamen eller alternativa examinationsformen sker senast i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.
Se veckoschema
27 h per studiepoäng, totalt 135 h.
Forskningsmetodik (4 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik, samt kan ej genomföra en enklare form av statistisk analys.
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder. Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Forskningsmetodik, allmän del (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.