Nadja Suomela
Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet
Studiematerial:
Barnahus-modellen (THL) tillgänglig: https://barnahus.fi/sv/
Barnstrategin (Den nationella barnstrategin i FInland) tillgänglig: https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Föreläsningar om sexuella övergrepp på barn https://www.fskompetenscentret.fi/projekt/forelasningar/
Referenslitteratur:
Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.
Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle.
Föreläsningar, workshop, gästföreläsare, litteraturstudier och webbutbildning.
För godkänd kurs:
Närvaro eller kompensationsuppgifter för alla närstudietillfällen.
Godkända examinationsuppgifter.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Svenska
06.01.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Vasa Socionom, Nadja Suomela
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Samarbete med barnskyddsenhet.
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 0,5 sp
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Examinationsuppgift 2 Skriftlig examinationsuppgift 3,5 sp. A uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 2,5 sp samt B webbutbildning med reflektionsdagbok 1 sp
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Närstudietillfällen i Alere.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.
Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h.
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har använt sig av AI-baserade hjälpmedel för att producera text som hen presenterar som sin egen text, trots att hen inte skrivit den själv. Studerande har inte deltagit i, eller kompenserat alla obligatoriska närstudietillfällen.
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till småbarnspedagogikens vberksamhetsområde.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och småbarnspedagogikens verksamhetsområde. Studerande visar engagemang i sin uppgift.