•   Kommunikation för socionomer SOV22SPR01-3004 02.01.2023-31.03.2023  3 sp  (ÖH22REGSMPED-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
    - känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
    - kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning

    Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat
    Förkunskapskrav
    Examen från andra stadiet
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Klarspråk och vetenskapligt skrivande
    Muntlig framställning
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Terese Herrgård-Backlund

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    -Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
    -enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, diskussioner, muntliga och skriftliga övningar individuellt och i grupp.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Enligt skalan 1-5 och i en del uppgifter underkänd/godkänd.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    02.01.2023 - 31.03.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 31.12.2023

    Grupp(er)
    • ÖH22REGSMPED-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Tanja Myntti

    Tilläggsuppgifter för studerande

    -

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Utförd och godkänd presentationsuppgift som videobandas och analyseras, godkända skriftliga arbeten som följer skolans anvisningar.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    -

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Information om deadline för arbeten finns på Moodle.

    Tid och plats

    Våren 2023

    Internationella kontakter

    -

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 x 27 h = 81 timmar.

    Periodisering av innehållet

    -

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)