•   Det sociala arbetets grunder SOV22SVS01-3001 05.09.2022-20.11.2022  5 sp  (USO22D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer
    - utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället
    -känner till och kan omfatta det sociala arbetets etiska grunder
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - mänskliga rättigheter
    - centrala definitioner och begrepp
    -centrala teorier och metoder i socialt arbete
    -klientens intresse, barnets intresse
    - socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
    - det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
    - klientprocessen
    - delaktighet, maktfördelning, kritiskt tänkande och professionalitet i socialt arbete
    - etik och etiska dilemman i socialt arbete
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Temastudie:

    0: Studerande har inte utfört temastudien alternativt delar av temastudien saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgifterna. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Viktor Matintupa

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Rekommenderad kurslitteratur:
    - Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
    - Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
    - Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
    - Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
    - Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
    - Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
    - Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Gruppdiskussioner
    Simulering
    Litteraturstudier
    Självstudier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1. Obligatorisk närvaro (GK/UK)
    2. Simulering (GK/UK)
    3. Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift (0–5)
    _____________________________________________________
    1. Obligatorisk närvaro
    Underkänd: Studerande har ej närvarat vid minst 5/8 föreläsningstillfällen och inte heller kompenserat eventuella frånvaron
    Godkänd: Studerande uppfyller kursens närvarokrav eller har lämnat in eventuella godkända kompensationsuppgifter
    _____________________________________________________
    2. Simulering
    Underkänd: Studerande har ej deltagit i simuleringsövningen
    Godkänd: Studerande har deltagit aktivt i simuleringsövningen

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    05.09.2022 - 20.11.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 11.09.2022

    Grupp(er)
    • USO22D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Sigfrids, Viktor Matintupa

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.



    Studerande får muntlig gruppfeedback gällande simuleringen i samband med simuleringstillfället.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Kursexaminationer:
    1. Obligatorisk närvaro, minst 5/8 tillfällen (GK/UK)
    2. Simulering (GK/UK)
    3. Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift (0–5)

    Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tre delexaminationer. Närmare beskrivning gällande kursens delexaminationer finns publicerat på kursens Moodle-plattform.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Gästföreläsning

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Deadline för Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift är den 13.11.2022.

    Tid och plats

    08.09.2022 12.30 - 15.00
    12.09.2022 08.30 - 11.00
    13.09.2022 12.30 - 15.00
    20.09.2022 12.30 - 15.00
    26.09.2022 08.30 - 11.00
    04.10.2022 09.15 - 11.45
    11.10.2022 09.15 - 11.45
    25.10.2022 13.30 - 16.00
    31.10.2022 08.15 - 16.15 Grupp B
    04.11.2022 08.15 - 16.15 Grupp A

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    5 sp = 135h (1sp / 27h)

    Kursexaminationer:
    Föreläsningar 24h
    Simulering 8h
    Temastudie och självstudier 81h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Temastudie:

    0: Studerande har inte utfört temastudien alternativt delar av temastudien saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgifterna. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Temastudie:

    1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Temastudie:

    3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna och källorna är mångsidiga och tydligt angivna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Temastudie:

    5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta, mångsidiga och tydligt angivna.