Viktor Matintupa
Rekommenderad kurslitteratur:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
- Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
- Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.
- Parrish, M., Sterner, Å. & Wigelius, E. (2012). Mänskligt beteende: Perspektiv inom socialt arbete.
- Trevithick, P. (2008). Socialt arbete: Teori och praktik.
Föreläsningar
Gruppdiskussioner
Blended learning
Litteraturstudier
Självstudier
Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla delexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.
Bedömningskriterier:
Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.
Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie
Bedömningskriterier:
0: Studerande har inte utfört temastudien alternativt delar av temastudien saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgifterna. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.
1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.
3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna och källorna är mångsidiga och tydligt angivna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta, mångsidiga och tydligt angivna.
Svenska
01.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 30.09.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Viktor Matintupa
Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5) (Deadline 15.12)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens båda delexaminationer.
___________________________________________________________________________
Obligatorisk närvaro på föreläsningar.
Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
___________________________________________________________________________
Närmare beskrivning gällande kursens delexaminationer finns publicerat på kursens Moodle-plattform.
På svenska
Deadline för Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift är den 15.12.2024.
06.09.2024 12.00 - 16.30
27.09.2024 08.30 - 11.00
25.10.2024 12.00 - 16.30
13.12.2024 08.30 - 11.00
5 sp = 135h (1sp / 27h)