Luisa Tast
Förverklingsdel 1: Positiv psykologi: Föreläsaren ger behövligt material vid introducerande kurstillfälle.
Förverklingsdel 2: Resursförstärkande gruppmetoder: Föreläsaren ger behövligt material vid introducerande kurstillfälle.
Förverklingsdel 3: Motiverande samtal:
Holm Ivarsson, B., Ortiz, L. Wirbring, P. (2019) Motiverande samtal. Praktisk handbok för socialt arbete. Gothia
Rautalinko, E. (2015) Samtalsfärdigheter - stöd, vägledning och ledarskap. Liber (Valda delar som fås via kursansvariga)
Föreläsningar, övningar/simulationer, grupparbeten
Svenska
27.08.2023 - 10.11.2023
15.06.2023 - 04.09.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Höglund-Ingo, Luisa Tast, Luisa Tast
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Förverklingsdel 1: Positiv psykologi (1,5 sp) obligatorisk närvaro vid övningar och gästföreläsningar. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas enligt bedömningsskala 0-5
Ansvarsperson: Luisa Tast
Förverklingsdel 2: Resursförstärkande gruppmetoder (1,5 sp) obligatorisk närvaro vid övningar och gästföreläsningar. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas enligt bedömningsskala 0-5
Ansvarsperson: Pia Höglund-Ingo
Förverklingsdel 3: Motiverande samtal (2 sp) obligatorisk närvaro. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas med GK/iGK.
Ansvarsperson: Pia Höglund-Ingo
Gästföreläsningar
Enligt instruktioner på Moodle
04.09.2023 - 22.10.2023
Se närmare information på kursens Moodlesida
-
36h närvaro
99h eget arbete
Kursens förverklingsdelar:
1. Positiv psykologi - 1,5 sp - Bedömning 0-5 (Luisa ansvarar)
2. Resursförstärkande gruppmetoder - 1,5 sp - Bedömning 0-5 (Pia ansvarar)
3. Motiverande samtal - 2 sp - Bedömning GK/iGK (Pia ansvarar)
Studerande har inte deltagit aktivt i grupparbeten och inte deltagit aktivt vid övningstillfällena. Studerandes skriftliga prestation är på en alltför allmän nivå.
Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har besvarat frågan/frågorna.
Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.
Studerande har genomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Tentamenssvaret visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i sin uppgift. Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.