Nadja Suomela
Bahner, J. och Lukkerz J. (2023) Att erkänna och främja sexualitet hos personer med funktionsnedsättning. i Holmström, C, de Cabo, A. och Ouis P. (2023) Perspektiv på sexualitet i socialt arbete. Liber AB. s. 82-96
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. (2022) Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Lag om funktionshinderservice (675/2023) tillgänglig: finlex.fi (träder i kraft 1.1.2025)
Nilholm, C. (2020) Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red (2019) ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Referenslitteratur:
Hästbacka, E., (2021) Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland.
Övrig litteratur och material enligt kursansvarigs anvisningar.
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium.
Svenska
01.09.2024 - 22.12.2024
15.06.2024 - 01.09.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Nadja Suomela, Carita Blomström
Utbildning till socionom
Jakobstad, Köpmansgatan 10
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Studiebesök inom funktionshinderservicen. Gästföreläsare.
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och aktiv närvaro samt presentation av mini-guide på seminariet. Görs ensam eller i par (2 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Examination i funktionshinderlagstiftningen (1 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Skriftlig examinationsuppgift i par. Pussel för ett gott liv. Bedöms med vitsord 1-5 (1 sp)
Närstudierna genomförs under hösten 2024 på plats i campus Allegro och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska att delta i. Vissa närstudier är indelade i grupper. Studerande deltar i sin anvisade grupp.
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas. Studerande använder oberbetat AI-genererad text som egen text.
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetsliv, lagstiftning och klientsituationer.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet, lagstiftning och klientsituationer. Studerande visar starkt engagemang i sin uppgift.