Studerande skall efter avlagd kurs:
Kuknskap och förståelse:
- kunna motivera Viewpointsmetodens filosofi och teknik som en träning för sceniska utövare, för att bygga en ensemble och skapa rörelser för scenen
- kunna relatera den egna scennärvaron till principer för röstens och kroppens rörelser i förhållande till tid och rum och till ensemblen som helhet
- kunna sammanfatta grundläggande principer för röst och rörelse i rum/tid som basis för improvisation i grupp, par och individuellt
Färdighet och förmåga:
-kunna med hjälp av en scenisk vokabulär utveckla och genomföra träning och repetitionsarbete och samman skapa grundlag för föreställningar genom improvisation och komposition
- kunna genomföra träning med barn, ungdomar och vuxna med principer hämtad från Viewpoints vokabulären
- använda metoden för att skapa föreställningar
- kunna beskriva, analysera och reflektera över sceniska processer
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Erfarenhet med ensamblearbetets betydelse för ett samarbete inom teaterarbetet, för att genomföra improvisatoriska processer och ha utvecklat principer för detta
- ha utvecklat mod till stor uttrycksregister