•   Differentialekvationer TKV18MA05-3023 02.01.2023-28.04.2023  3 sp  (BYL21D-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Efter avlagd kurs ska den studerande förstå och kunna använda differentialekvationer för att modellera och lösa tekniska problemställningar.
    Förkunskapskrav
    Funktioner och ekvationer 1,
    Geometri och vektorer,
    Funktioner och ekvationer 2,
    Derivator och integraler.
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Modellering av problem med hjälp av differentialekvationer
    - Lösning av separabla differentialekvationer och linjära av första ordningen
    - Lösning av differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter (svängningsrörelser)
    - Diskretisering och numerisk lösning av differentialekvationer med Eulers metod

    Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer.
    Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation.
    Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang. Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
    Kan lösa vanliga differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter.
    Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen.
    Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
    Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Leif Östman

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Teori och exempel finns i Moodle , övningsuppgifterna finns i e-math
    Vi använder lite Excel och mycket Mathcad under kursen.
    De studerande bör ha egen dator med Mathcad installerat.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar och övningar i klass enligt schemat i PEPPI.
    En del av övningarna kan vara i datasal.
    Deltenter , inlämningsuppgifter

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kursen bedöms utgående från den studerandes prestationer i tenter och inlämningsuppgifter.
    Max poäng : 60 p
    Vitsordsskala :
    20 p 1
    28 p 2
    36 p 3
    44 p 4
    52 p 5

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    02.01.2023 - 28.04.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 19.03.2023

    Grupp(er)
    • BYL21D-V
    • BYS21D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Ing-Britt Rögård

    Utbildning

    Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör, Utbildning i maskin- och produktionsteknik, Utbildning i el- och automationsteknik, Utbildning i produktionsekonomi

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 33

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Godkända deltenter och inlämningsuppgifter

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Meddelas i början av kursen . Finns angivet i Moodle-kursen

    Tid och plats

    Kursen genomförs som närstudier i Vasa 4.3 - 28.4. 2023

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Undervisning i klass : 36 timmar
    Tenter : 4 timmar
    Eget arbete : 41 timmar

    Periodisering av innehållet

    Lektionsplaneringen framgår i Moodle-kursen

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer
    Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation
    Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang.
    Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
    Kan lösa inhomogena differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter
    Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer. ( Eulers metod )

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen
    Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
    Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.