Christine Alm
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Brulde B & Tengland P-A. 2003. Hälsa och sjukdom - en begreppslig utredning. Studentlitteratur.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Edling, C., Nordberg G., Albin, M., Nordberg, M. 2019. Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2018. Sanoma Pro. Helsinki.
Mussalo-Rauhamaa, H., Pekkanen, J. & Tuomisto, J. 2020. Ympäristöterveys.
Pellmer, K., Wramner, B., Wramner, K. 2017 Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
Artiklar
www.thl.fi
www.stm.fi
https://ec.europa.eu/health
www.who.int
Föreläsningar
Självstudier
Workshops x2 i miljöhälsa med kort sammanfattning
Seminarium och skriftlig rapport
Skriftlig sammanfattning om miljöhälsa bedöms gk/uk
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter: att inom hälsovårdararbetet beakta olika hälsofrämjande och -hindrande miljöfaktorer samt förmåga att samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom miljöhälsovården och folkhälsoarbetet.
Studerande påvisar ett professionellt förhållningssätt: att kunna analytiskt och kritiskt reflektera över sina egna och andras yrkeskunskaper och professionellt förhållningssätt samt ta emot och ge konstruktiv feedback
Skriftlig smågruppsuppgift och seminarium bedöms i skalan 0–5 enligt följande kriterier:
Studerande har evidensbaserade kunskaper och färdigheter: kan i hälsovårdararbetet beakta olika hälsofrämjande och -hindrande faktorer samt har förmåga att samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom folkhälsoarbetet.
Studerande har ett professionellt förhållningssätt: kan analytiskt och kritiskt reflektera över sina egna och andras yrkeskunskaper och har ett professionellt förhållningssätt samt kan ta emot och ge konstruktiv feedback
Studerandes presentationsförmåga: kan i den skriftliga och i den muntliga presentationen följa god vetenskaplig praxis
Svenska
24.08.2022 - 14.10.2022
02.07.2022 - 23.08.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm
Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Skriftlig paruppgift och seminarium
Workshops om miljö och hälsa, kort sammanfattning
Skriftlig pararbete lämnas in före seminarium 30.9 kl.16
Workshops 13.9 och 19.9
Seminarium 3.10
Campus Åbo, höstterminen 2022
Lektioner 12 h
Självstudier 35 h
Workshops 4h
Seminarium 4 h
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande
Studerande svarar på det valda temat på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande har ytliga kunskaper i folkhälsovetenskap och tillämpningen är svag.
Studerande svarar på det valda temat på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande har grundläggande kunskaper i folkhälsovetenskap, kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande svarar på en djupgående nivå på det valda temat och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande har goda kunskaper i folkhälsovetenskap och kan göra egna mångsidiga reflektioner.