Hoppa till innehåll

Folkhälsovetenskap (2 sp)

Kod: UHV15HV03-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2022 - 23.08.2022

Tajmning

24.08.2022 - 14.10.2022

Antal studiepoäng

2 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Christine Alm

Lärare

Christine Alm

Grupper

  • UHV19D-Å
    Hälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande kan tillämpa kunskap om folkhälsan, samfundsanalyser och kommunens välfärdsberättelser i främjandet av befolkningens hälsa och för att minska hälsoskillnader mellan olika befolkningsgrupper
Studerande kan beakta i hälsovårdararbetet olika hälsofrämjande och -hindrande miljöfaktorer
Studerande kan samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom miljöhälsovården
Studerande kan förebygga olyckor och behärskar första hjälpen

Innehåll

Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Ojämlikhet i hälsa
Miljöhälsovård
Första hjälp

Tid och plats

Campus Åbo, höstterminen 2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Brulde B & Tengland P-A. 2003. Hälsa och sjukdom - en begreppslig utredning. Studentlitteratur.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Edling, C., Nordberg G., Albin, M., Nordberg, M. 2019. Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2018. Sanoma Pro. Helsinki.
Mussalo-Rauhamaa, H., Pekkanen, J. & Tuomisto, J. 2020. Ympäristöterveys.
Pellmer, K., Wramner, B., Wramner, K. 2017 Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
Artiklar
www.thl.fi
www.stm.fi
https://ec.europa.eu/health
www.who.int

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Workshops x2 i miljöhälsa med kort sammanfattning
Seminarium och skriftlig rapport

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig pararbete lämnas in före seminarium 30.9 kl.16
Workshops 13.9 och 19.9
Seminarium 3.10

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Skriftlig paruppgift och seminarium
Workshops om miljö och hälsa, kort sammanfattning

Studerandes tidsanvändning och belastning

Lektioner 12 h
Självstudier 35 h
Workshops 4h
Seminarium 4 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig sammanfattning om miljöhälsa bedöms gk/uk
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter: att inom hälsovårdararbetet beakta olika hälsofrämjande och -hindrande miljöfaktorer samt förmåga att samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom miljöhälsovården och folkhälsoarbetet.
Studerande påvisar ett professionellt förhållningssätt: att kunna analytiskt och kritiskt reflektera över sina egna och andras yrkeskunskaper och professionellt förhållningssätt samt ta emot och ge konstruktiv feedback

Skriftlig smågruppsuppgift och seminarium bedöms i skalan 0–5 enligt följande kriterier:
Studerande har evidensbaserade kunskaper och färdigheter: kan i hälsovårdararbetet beakta olika hälsofrämjande och -hindrande faktorer samt har förmåga att samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom folkhälsoarbetet.

Studerande har ett professionellt förhållningssätt: kan analytiskt och kritiskt reflektera över sina egna och andras yrkeskunskaper och har ett professionellt förhållningssätt samt kan ta emot och ge konstruktiv feedback

Studerandes presentationsförmåga: kan i den skriftliga och i den muntliga presentationen följa god vetenskaplig praxis

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på det valda temat på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande har ytliga kunskaper i folkhälsovetenskap och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på det valda temat på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande har grundläggande kunskaper i folkhälsovetenskap, kan i viss mån göra egna reflektioner.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på en djupgående nivå på det valda temat och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande har goda kunskaper i folkhälsovetenskap och kan göra egna mångsidiga reflektioner.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 och har avlagt 180 sp.