•   Hälsovårdararbete med skolbarn, unga och deras familjer UHV15HV08-3004 01.01.2022-28.02.2022  4 sp  (UHV18D-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av skolbarnets och den ungas tillväxt och utveckling i samråd med familjen
    Studerande kan med resursförstärkande metoder stöda skolbarnet, den unga och familjen i hälsofrämjande val
    Studerande kan utvärdera skolbarnets, den ungas och familjens behov av extra stöd och fortsatt vård
    Studerande kan upprätthålla och främja en trygg uppväxt-, skol-och studiemiljö
    Förkunskapskrav
    Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 och har avlagt minst 180 sp.
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Servicesystemet och verksamheten inom skol- och studerandehälsovården, vårdkedjan,
    Lagstiftning som styr skol- och studerandehälsovården.
    Elevhälsa och det mångprofessionella samarbetet.
    Barnskyddet
    Skolbarnets och den ungas omfattande och återkommande hälsoundersökningar, screeningar
    Resursförstärkande och hälsofrämjande handledning (både grupp- och individuell handledning om mentala hälsan, vikt, tobak, droger, sexuella hälsan och våld både fysiskt och psykiskt, mobbning)
    Stöd för familjens resurser, föräldraskapet, föräldrarnas/skolbarnets och den ungas hälsa och välmående
    Skolbarnets och den ungas delaktighet i hälsorelaterade frågor
    Tidigt ingripande, att ta till tals svåra saker
    Skolbarn och unga med kroniska sjukdomar, funktionshinder och behov av extra stöd och fortsatta utredningar.
    Trygg skol- och studerandemiljö, första hjälpen
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Skriftlig parexamination
    Studerande svarar delvis på examinationens frågeställningar och använder sporadiskt kurslitteratur och andra källor och tillämpning av materialet är på en ytlig nivå.
    Studerande kan beskriva men kan inte reflektera kring skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården.
    Studerande beaktar inte etiken.
    Studerande har mycket ytliga kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och tillämpar sin kunskap på en mycket ytlig nivå

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Christine Alm

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Bramhagen, A-K,Carlsson,A. 2014. Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar. Studenthälsan.
    Clausson, E.K; Morberg, S (red.)2014. Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Studentlitteratur.
    Guide för studerandehälsovården 2020
    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162328,
    Hakulinen- Viitanen, T mfl. Opas 22. THL. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon, https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto/kouluterveydenhuolto/terveystarkastukset/laajat-terveystarkastukset,
    Hillman, O. 2012. Skolhälsovård, introduktion och praktisk vägledning. Gothia förlag.
    Kumpulainen,K.ym. (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2016.
    Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2019. Rakkaus, ilo ja rohkeus. Seksuaalisuuden portaat.
    Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY.
    Kääriä, H mfl. Rapportti 19/2011. THL. Ammattikorkeakoulujen opiskeluterveydenhuollon terveystarkastuskäytännöt, työtavat ja ympäristöt.
    Leissner,M; Lundevall - Överby,H; 2020. Praktisk handbok för skolläkare och skolsköterskor. Studentlitteratur.
    Larsson, B.2010. Konstruktiva samtal i svåra möten; mellan skola och hemmet.
    Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Viitanen, T. & Laatikainen, T. 2014. Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen & inom skolhälsovården Metodhandbok. THL.
    Opiskeluterveydenhuollon opas 2021
    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162957/STM_2021_14_J.pdf?sequence=4&isAllowed=y,
    Storvik-Sydänmaa,S; Talvensaari,H; Kaisvuo,T.&Uotila, N. (toim.). 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro
    SHM 2010:11. Rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård.
    Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
    Social- och hälsovårdsministeriet, Finlands Kommunförbund. 2004. Kvalitetsrekommendation för skolhälsovården. Handböcker 2004:9.H:fors.
    Aktuella lagar, direktiv och program och verksamhetsmodeller.

    Referenslitteratur
    Börjesson,M. 2019. Hälsofrämjande samtal med tonåringar och unga vuxna
    Haasjoki, E & Ollikainen, T. 2010. Mikä sun mieltä painaa?
    Laitinen, K & Hallantie, M. Guider och handböcker 2012:4, Välbefinnande i morgondagens skola. Utbildningsstyrelsen.
    Olsson,B-I & Olsson, K. 2015. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
    Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
    Aktuella artiklar och facktidskrifter (Terveydenhoitaja tidskriften 2015-2019) Barnmorsketidskriften2015-2019, Neuvola ja kouluterveys)

    www.folkhalsan.fi
    www.mll.fi
    www.thl.fi
    www.thl.fi/kasvunkumppanit
    www.stm.fi
    www.ukm-instituutti.fi
    www.vaestoliitto.fi
    www.rfsu.se
    http://tyttojenjuttu.fi/tjejernas-grej/

    Undervisningsmetoder

    1. Obligatorisk kursintroduktion 7.1
    2. Självstudier
    3. Föreläsning
    4. Gästföreläsningar
    4. Mångprofessionellt grupparbete och seminarium med socionomstuderande grupp USO21D-Å

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1.Skriftlig par examination, bedömning 1-5/uk
    Bedömning: substanskunskap (se kursens kompetenserna och innehåll ), integrering av teoretisk och praktisk kunskap.

    2.Interprofessionellt smågruppsarbete med rapport och produkt.
    Rapporten bedöms med GK/UK med följande kriterier:
    - tydlighet
    - att instruktionerna och skrivanvisningarna har följts
    - källorna är relevanta och tydlig utskrivna
    - att innehållet är täckande i relation till uppgiften
    Produkten bedöms med GK/UK med följande kriterier:
    - Tydlig beskrivning av produkten
    - Användbarhet
    - Tydlig beskrivning av hur teorin har tillämpats vid utformningen av produkten

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2022 - 28.02.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 04.01.2022

    Grupp(er)
    • UHV18D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Christine Alm

    Utbildning

    Utbildning till hälsovårdare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Kursen består av 2 delexaminationer

    1. Skriftlig par examination (3.sp)

    2. Interprofessionellt grupparbete, skriftlig rapport och seminarium med grupp USO20D-Å (1sp). Närmare information på Moodle plattformen.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1. Skriftlig par examination (3sp) 23.2.2021. Individuell omtent 25.3 och 22.4.2022
    2. Interprofessionellt grupparbete, skriftlig rapport, seminarium med grupp USO20D-Å (1sp). Vecka: 3

    Tid och plats

    Åbo 7.1-28.2.2022

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Undervisning 25h
    Skriftlig parexamination 4h
    Mångprofessionellt smågruppsarbete 27h
    Självstudier 56h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Skriftlig parexamination
    Studerande svarar delvis på examinationens frågeställningar och använder sporadiskt kurslitteratur och andra källor och tillämpning av materialet är på en ytlig nivå.
    Studerande kan beskriva men kan inte reflektera kring skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården.
    Studerande beaktar inte etiken.
    Studerande har mycket ytliga kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och tillämpar sin kunskap på en mycket ytlig nivå

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Skriftlig parexamination
    Studerande svarar på examinationens frågeställningar och använder delvis kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är på en ytlig nivå.
    Studerande kan beskriva och delvis reflektera kring skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården.
    Studerande beaktar delvis etiken.
    Studerande har ytliga kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och tillämpar sin kunskap på en ytlig nivå

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Skriftlig parexamination
    Studerande svarar på examinationens alla frågeställningar och använder kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt.
    Studerande kan beskriva och reflektera kring skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården.
    Studerande beaktar etiken.
    Studerande har kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och tillämpar delvis din kunskap.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Skriftlig parexamination
    Studerande svarar på en djupgående nivå på examinationens alla frågeställningar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor.
    Studerande kan på en fördjupad nivå beskriva och relatera till skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården.
    Studerande beaktar mångsidigt etiken.
    Studerande har fördjupade kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och kan tillämpa dem.