Missbrukarvård (3 sp)
Kod: UOSHV10MI01-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 04.04.2021
Tajmning
05.04.2021 - 30.05.2021
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Marlene Gädda
Grupper
- SO20A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
SO20ASO20A
-
USO20D-VSocionom (YH), h20, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- SO20A
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har kunskap om olika former av missbruk (främst missbruk av alkohol, narkotika och läkemedel)
- känner till områdets centrala lagstiftning och rusmedelsstrategier och kan tillämpa dem i yrkesutövning
- känner till missbrukarvårdens olika service- och vårdformer
- kan identifiera missbruk och har handlingsberedskap
- kan informera, rådge och handleda i missbruksfrågor
- känner till olika former av behandling, terapi och vård och kan tillämpa dem med beaktande av individuella faktorer
Innehåll
- missbruk, rusmedelsstrategier samt vård- och serviceformer
- central lagstiftning
Tid och plats
Våren 2021, Novia Alere, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt föreläsarens anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsning
Handledning för grupparbete
Studiebesök?
Seminarie
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök till missbrukarvården (beror på situationen med Covid 19)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt instruktioner på moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Grupparbete
Självstudier på moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt Novias allmänna kriterier för skriftliga arbeten
Underkänd (0)
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav