Hoppa till innehåll

Missbrukarvård (3 sp)

Kod: UOSHV10MI01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 04.04.2021

Tajmning

05.04.2021 - 30.05.2021

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Marlene Gädda

Grupper

  • SO20A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • SO20A
    SO20A
  • USO20D-V
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Smågrupper

  • SO20A

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har kunskap om olika former av missbruk (främst missbruk av alkohol, narkotika och läkemedel)
- känner till områdets centrala lagstiftning och rusmedelsstrategier och kan tillämpa dem i yrkesutövning
- känner till missbrukarvårdens olika service- och vårdformer
- kan identifiera missbruk och har handlingsberedskap
- kan informera, rådge och handleda i missbruksfrågor
- känner till olika former av behandling, terapi och vård och kan tillämpa dem med beaktande av individuella faktorer

Innehåll

- missbruk, rusmedelsstrategier samt vård- och serviceformer
- central lagstiftning

Tid och plats

Våren 2021, Novia Alere, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt föreläsarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsning
Handledning för grupparbete
Studiebesök?
Seminarie

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök till missbrukarvården (beror på situationen med Covid 19)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt instruktioner på moodle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Grupparbete
Självstudier på moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt Novias allmänna kriterier för skriftliga arbeten

Underkänd (0)

Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav