Hanna Limnell
Ahonen, O. et al. 2019. Kliininen hoitotyö: sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2011. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2012. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Hamberger, B. & Haglund U. (red.) 2013. Kirurgi. (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska))
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kap. 20. Pre och
postoperativ omvårdnad.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2018. Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.
Självstudier
Nätbaserade föreläsningar
Work shops
Simulationer
Work shop GK/UK
Simulationer GK/UK
För att studerande kan delta simulation som hör till workshop måste studerande vara närvarande både på ws och simulation.
Inlärningsdagbok 0-5
Svenska
24.08.2020 - 08.11.2020
01.08.2020 - 31.08.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Hanna Limnell, Nerxhivane Cimili
Tilläggsinformation och tematisering i Moodle (kursstruktur).
Alla inlämningar/tenter plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
4.00 sp
H-5
Instuderingsfrågor i kirurgi
Work shoppar
Simulationer
Inlärningsdagbok
Inlämning av inlärningsdagbok del 1 20.9., del 2 11.10. och del 3 8.11.
31.8.-8.11.2020
Henriksgatan 7, Åbo
Instuderingsfrågor 35 h
Work shops och simuleringar med förberedelser 20 h
Inlärningsdagbok med virtuella föreläsningar och material 80 h
Studerande har inte deltagit work shop, simulationer eller kliniska övningar.
Inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider och underkända delar kompletteras inte efter respons.
Studerande behandlar alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserat och mångsidigt material och egna reflektioner är svaga eller fattas. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar men har svårt att relatera de olika delarna till varandra och sjukskötarens uppgifter . Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och tillämpningen är svag.
Studerande behandlar alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar och relaterar de olika delarna av processen till varandra men reflektioner till sjukskötarens uppgifter är bristfälliga. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har goda kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Studerande behandlar på djupgående nivå alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder mångsidigt litteratur samt andra evidensbaserade källor och kan motivera sina tolkningar. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar samt relaterar de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och kan tillämpa dem mångsidigt.