Hoppa till innehåll

Kirurgiskt vårdarbete och kirurgi (5 sp)

Kod: USS15KV03-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2020 - 31.08.2020

Tajmning

24.08.2020 - 08.11.2020

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

4 op

Prestationssätt

20 % Kontaktundervisning, 80 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Nerxhivane Cimili
  • Hanna Limnell

Grupper

  • UHV19D-Å
    Hälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo
  • USS19D-Å
    Sjukskötare (YH), h19, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, sjukdomar, undersökningar och behandlingar.
Studerande kan i ett mångprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera individcentrerad vård.
Studerande behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra patientens kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar inom kirurgiskt vårdarbete
Studerande har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
Studerande känner till vårdkedjan i den kirurgiska vården

Innehåll

Kirurgiska pateientens pre- och postoperativ vårdplanering.
Olika kirurgiska hälsohinder och sjukdomar:
Gastrokirurgi
Ortopedi
Urologisk och gynekologisk kirurgi
Kärl- och thoraxkirurgi
Neurokirurgi

Kirurgiska pateintens undersökningar, evidensbaserade behandlingar och centrala vårdmetoder.
Vårdetik
Vårdkedjan i den kirurgiska vården.

Tid och plats

31.8.-8.11.2020
Henriksgatan 7, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ahonen, O. et al. 2019. Kliininen hoitotyö: sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2011. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2012. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Hamberger, B. & Haglund U. (red.) 2013. Kirurgi. (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska))
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kap. 20. Pre och
postoperativ omvårdnad.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2018. Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Nätbaserade föreläsningar
Work shops
Simulationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av inlärningsdagbok del 1 20.9., del 2 11.10. och del 3 8.11.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Instuderingsfrågor i kirurgi
Work shoppar
Simulationer
Inlärningsdagbok

Studerandes tidsanvändning och belastning

Instuderingsfrågor 35 h
Work shops och simuleringar med förberedelser 20 h
Inlärningsdagbok med virtuella föreläsningar och material 80 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Tilläggsinformation och tematisering i Moodle (kursstruktur).
Alla inlämningar/tenter plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Work shop GK/UK
Simulationer GK/UK
För att studerande kan delta simulation som hör till workshop måste studerande vara närvarande både på ws och simulation.
Inlärningsdagbok 0-5

Underkänd (0)

Studerande har inte deltagit work shop, simulationer eller kliniska övningar.
Inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider och underkända delar kompletteras inte efter respons.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande behandlar alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserat och mångsidigt material och egna reflektioner är svaga eller fattas. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar men har svårt att relatera de olika delarna till varandra och sjukskötarens uppgifter . Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande behandlar alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar och relaterar de olika delarna av processen till varandra men reflektioner till sjukskötarens uppgifter är bristfälliga. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har goda kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande behandlar på djupgående nivå alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder mångsidigt litteratur samt andra evidensbaserade källor och kan motivera sina tolkningar. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar samt relaterar de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och kan tillämpa dem mångsidigt.

Förkunskapskrav

Inget direkt förkunskapskrav, men rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1 och 2.