Vård av barn, unga och familj (4 sp)
Kod: USS15PK04-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 26.08.2021
Tajmning
01.08.2021 - 10.12.2021
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
- Daniel Nenonen
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Hanna Limnell
- Lilian Nordell
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
UHV19D-ÅHälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo
-
USS19D-ÅSjukskötare (YH), h19, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande fördjupar sin kunskap om barns och ungas tillväxt, utveckling och särdrag
Studerande kan med resursförstärkande metoder stöda barns, ungas och barnfamiljens välbefinnande, resurser och delaktighet
Studerande känner till vårdkedjan inom barnsjukvården
Studerande kan redogöra för olika hälsohinder, sjukdomar, undersökningar och behandlingar inom barnsjukvården
Studerande kan i mångprofessionella team planera, utföra, utvärdera och dokumentera en helhetsmässig vård för barn, unga och familjer
Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Studerande har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården av barn, unga och familjen
Innehåll
Servicestruktur och mångprofessionellt arbete med barn och unga inom olika vårdkontext
Barns och ungas normala utveckling och tillväxt
Näringsfrågor i relation till barn och unga
Barnskydd
Barn och unga på sjukhus
Hälsohinder hos barn och unga samt vårdprocessen och kliniska vårdåtgärder som beaktar särdrag inom sjukvård med inriktning på barn och unga.
Pediatriska referensvärden
Läkemedelshantering och läkemedelsräkning med fokus på barn och unga
Specialfrågor rörande barn och unga
Tid och plats
Åbo 30.8-22.10.2021
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur/studiematerial:
Välj 1–2 av följande böcker:
Hanséus, K mfl. Barnmedicin. 2020
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Rajantie,J, Heikinheimo, M, Renko,M. 2016 Lastentaudit. Duodecim.
Storvik- Sydänmaa mfl. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö.
Hallström, J & Lindborg, T. 2015. Pediatrisk omvårdnad. Liber.
Korppi;M. mfl. 2016. Lastentautien päivystyskirja.
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Pihko,H,Haataja,L, Rantala,H. (toim.) 2015. Duodecim. Lastenneurologia.
Rindstedt,C. 2013. Barnet möter vården.
Söderback mfl. 2014. Kommunikation med barn och unga I vården
Tillsammans kring matbordet- kostrekommendationer till barnfamiljer
Lastensuojelun käsikirja. http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja
Social- och hälsovårdsministeriet. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga mot barn 2010–2015
Medibase
THL.fi
MLL.fi
Terveysportti
Hälsobyn.fi
Terveyskylä.fi
Varsinaissuomen hoitoreitit
Referenslitteratur:
Askland;L.mfl. 2014. Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt.
Bischofberger m.fl 2004. Barnet i vården. Liber.
Broberg, A. mfl. 2008. Anknytning i praktiken: tillämpning av anknytningsteorin.
Hertz, S. (2011) Barn- och ungdomspsykiatri, nya perspektiv och oanade möjligheter
https://thl.fi/fi/web/olycksfall/olyckor-bland-barn-och-unga,
Lagerqvist,B. 2015. Barn med funktionsnedsättning.
Mothander Risholm; P. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar i vården: om anknytning, utveckling och samspel.
Rijt, H & Plooi, F. Växa och upptäcka världen: sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår.2009.
Vygotskij L. Daidalos 1995 Fantasi och kreativitet i barndomen.
Aktuella vetenskapliga artiklar, forskningar och annan litteratur. (Hoitotiede, Tutkiva hoitotyö, Sairaanhoitaja, Vård i focus)
Diabetesförbundet.fi
Diabetesfonden
På engelska
Undervisningsmetoder
1. Föreläsning
2. Självstudier
3 Simulering/nationellt kunskapstest (obligatorisk)
4. Övrig simulering (obligatorisk)
Simuleringen görs i samarbete med kursen Vård under graviditet och barnsängstid USS15PK03. Instruktioner och uppgifter för simuleringen publiceras på båda kursernas Moodle sidor. Inför simuleringen gör studerande obligatoriska förhandsuppgifter. I förhandsuppgifterna ingår centrala teman med koppling till vård av barn, unga och familj.
Simuleringen sker i grupper (gruppindelningen och exakta tiden meddelas på Moodle). Deadline för förhandsuppgifterna är dagen före den egna gruppens simulering.
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade vid ovannämnda datum kan studerande inte delta simuleringen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle
Examination läkemedelsräkning (omtent enligt överenskommelse med examinator)
Skriftlig individuell inlämningsuppgift lämnas in senast 29.10.2021
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1.Simulering/kunskapstest (information om denna under kursen)
2. Övrig simulering (gemensam med kursen Vård under graviditet och barnsängstid)
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats vid Henriksgatan vid simulering.Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras på Moodle.
3.Läkemedelräkning tent (omtent enligt överenskommelse med examinator)
4. Skriftlig individuell inlämningsuppgift, inlämnas senast 29.10.2021
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 34h
Simulering 4 h
Självstudier:70h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Simuleringen (gäller de båda simuleringarna) bedöms enligt skalan gk/uk.
I simuleringen bedöms
- handledning
- bemötandet av barnet, den unga och familjen
- beaktande av trygghet och säkerhet i vårdarbetet
- planering av vårdåtgärder med beaktande av barnets och den ungas utvecklingsstadium och situation
- utförande av vårdåtgärder
- beaktande av aseptiskt arbetssätt
- dokumentation
- tillämpning av ett resursförstärkande och hälsofrämjande arbetssätt.
- korrekt utförd läkemedelsbehandling
Prestationen är underkänd om studerande inte gjort förhandsuppgiften eller inte aktivt deltar i simuleringen.
2.Läkemedelsräkningen bedöms enligt skalan gk/uk.
- läkemedelsräkningen skall vara 100% korrekt
3. Den skriftliga inlämningsuppgiften bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningen baseras på
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritiska reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivansvisningar
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektionerna framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektionerna framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras
Metodlitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är berömlig
Förkunskapskrav
Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3 och 4.