Katarina Sandström
Ahrne, G & Svensson, P. (2011). Handbok i kvalitativa metoder.
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: stundentlitteratur
Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. (2017). Doing a literature review in nursing, health and social care. (google scholar)
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur, Lund
Forskningsetiska delegationen. (2012). God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
Granskär & Höglund-Nielsen. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Stundentlitteratur.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Stundentlitteratur
Holme, I. & Solvang, B. (1997). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2012). Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2016). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Liber, Stockholm.
Patel, R. & Davidsson, B (2019). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteraturen
Vilkka, H. (2007). Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Gummerus, Jyväskylä.
Självstudier
Föreläsningar
Övningar
Grupparbeten
Bedömning av Quiz enligt skalan GK-UK
___________________________________________________________
Bedömning av distansuppgiften (grupparbete) (2,5 sp) baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
____________________________________________________________
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända.
Svenska
01.08.2020 - 11.10.2020
01.08.2020 - 31.08.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Katarina Sandström, Josephine Åberg
Föreläsningar, seminarium och workshops är obligatoriska tillfällen
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Föreläsningar och självstudier
Workshops
Grupparbete
Quiz, (0.5 sp) öppen på moodle v. 37 (7.9-11.9)
Ifall quiz är underkänd, kan du göra om den OM en vecka (dvs 7 dagar mellan försöken). Ifall quizen är underkänd efter andra försöket, görs en skriftlig tentamen 23.10. (omtentamenstillfälle)
Distansuppgift /grupparbete (2,5 sp) inlämning 8.10 på moodle.
Åbo, 24.8- 12.10.2020
Föreläsningar 12 h
Workshops 8 h
Seminarium 4 h
Självstudier inför Quiz 13 h
Virtuella föreläsningar + uppgifter 10 h
Grupparbete och självstudier 34 h
Quizen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen.
_____________________________________________________________
Distansuppgift:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapligakällor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister.
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner.
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är utömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.