Forskningsmetodik inom vårdbranschen (3 sp)
Kod: USS15PK07-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2020 - 31.08.2020
Tajmning
01.08.2020 - 11.10.2020
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Josephine Åberg
- Katarina Sandström
Grupper
-
UHV18D-ÅHälsovårdare (YH) h18, dagstudier, Åbo
-
USS18D-ÅSjukskötare (YH) h18, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande kan använda sig av evidensbaserad kunskap inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
Studerande känner till och förstår centrala datainsamlings- och analysmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
Studerande kan tillämpa forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
Innehåll
Trender inom vårdforskning
Olika typer av litteraturöversikt vs. litteraturstudie
Kvalitativ innehållsanalys, de kvantitativa analysmetoder
Uppgörande av intervjufrågor, observationsschema eller enkät
Utvärderande forskning, tjänstedesign och implementerande forskning
Forskningsetik
Tid och plats
Åbo, 24.8- 12.10.2020
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ahrne, G & Svensson, P. (2011). Handbok i kvalitativa metoder.
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: stundentlitteratur
Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. (2017). Doing a literature review in nursing, health and social care. (google scholar)
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur, Lund
Forskningsetiska delegationen. (2012). God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
Granskär & Höglund-Nielsen. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Stundentlitteratur.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Stundentlitteratur
Holme, I. & Solvang, B. (1997). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2012). Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2016). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Liber, Stockholm.
Patel, R. & Davidsson, B (2019). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteraturen
Vilkka, H. (2007). Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Gummerus, Jyväskylä.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Övningar
Grupparbeten
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Quiz, (0.5 sp) öppen på moodle v. 37 (7.9-11.9)
Ifall quiz är underkänd, kan du göra om den OM en vecka (dvs 7 dagar mellan försöken). Ifall quizen är underkänd efter andra försöket, görs en skriftlig tentamen 23.10. (omtentamenstillfälle)
Distansuppgift /grupparbete (2,5 sp) inlämning 8.10 på moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Föreläsningar och självstudier
Workshops
Grupparbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 12 h
Workshops 8 h
Seminarium 4 h
Självstudier inför Quiz 13 h
Virtuella föreläsningar + uppgifter 10 h
Grupparbete och självstudier 34 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Föreläsningar, seminarium och workshops är obligatoriska tillfällen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning av Quiz enligt skalan GK-UK
___________________________________________________________
Bedömning av distansuppgiften (grupparbete) (2,5 sp) baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
____________________________________________________________
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända.
Underkänd (0)
Quizen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen.
_____________________________________________________________
Distansuppgift:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapligakällor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister.
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner.
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är utömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3 och 4, speciellt kursen forskningsmetodik.