Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik inom vårdbranschen (3 sp)

Kod: USS15PK07-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 07.09.2021

Tajmning

01.08.2021 - 30.11.2021

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • UHV19D-Å
    Hälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo
  • USS19D-Å
    Sjukskötare (YH), h19, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande kan använda sig av evidensbaserad kunskap inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
Studerande känner till och förstår centrala datainsamlings- och analysmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
Studerande kan tillämpa forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet

Innehåll

Trender inom vårdforskning
Olika typer av litteraturöversikt vs. litteraturstudie
Kvalitativ innehållsanalys, de kvantitativa analysmetoder
Uppgörande av intervjufrågor, observationsschema eller enkät
Utvärderande forskning, tjänstedesign och implementerande forskning
Forskningsetik

Tid och plats

Åbo 26.8.2021-15.10.2021

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Nyquist, H. (2017). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Upplaga 1.). Studentlitteratur AB.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Övningar
Grupparbeten (Workshop)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modul 1: Forskningsprocessen och forskningsdesign
- Quiz, deadline 15.10.2021
Modul 2: Datainsamlingsmetoder
- Gruppuppgift (workshop), deadline 15.10.2021
Modul 3: Dataanalys
- Individuella uppgifter (kvalitativ och kvantitativ dataanalys), deadlinen 15.10.2021
Modul 4: Etik och dataskydd
- Quiz, deadline 15.10.2021
Modul 5: Validitet och reliabilitet
- Granskning av artiklar, deadline 15.10.2021

Examinationsuppgift (artikelanalys), deadline 15.10.2021

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar och självstudier
Grupparbete (Workshops)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 8 h
Workshops 8 h
Självstudier 57 h
Grupparbete 8 h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forskningsprocessen och forskningsdesign
Modul 2: Datainsamlingsmetoder
Modul 3: Dataanalys
Modul 4: Etik och dataskydd
Modul 5: Validitet och reliabilitet

Tilläggsuppgifter för studerande

Övningar (workshops) är obligatoriska tillfällen

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modul 1: Bedömning enligt skalan GK-UK
Modul 2: Bedömning enligt skalan 0-5
Modul 3: Bedömning enligt skalan 0-5
Modul 4: Bedömning enligt skalan GK/UK
Modul 5: Bedömning enligt skalan GK/UK

Examinationsuppgift (artikelanalys): Bedömning enligt skalan 0-5, ger 2/3 av vitsordet
Modulerna 2-3 ger 1/3 av vitsordet

Bedömning av gruppuppgifter och individuella uppgifter baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 3) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända

Underkänd (0)

Moduler 1, 4, 5 bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3 och 4, speciellt kursen forskningsmetodik.