Forskningsmetodik inom vårdbranschen (3 sp)
Kod: USS15PK07-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 07.09.2021
Tajmning
01.08.2021 - 30.11.2021
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
UHV19D-ÅHälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo
-
USS19D-ÅSjukskötare (YH), h19, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande kan använda sig av evidensbaserad kunskap inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
Studerande känner till och förstår centrala datainsamlings- och analysmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
Studerande kan tillämpa forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
Innehåll
Trender inom vårdforskning
Olika typer av litteraturöversikt vs. litteraturstudie
Kvalitativ innehållsanalys, de kvantitativa analysmetoder
Uppgörande av intervjufrågor, observationsschema eller enkät
Utvärderande forskning, tjänstedesign och implementerande forskning
Forskningsetik
Tid och plats
Åbo 26.8.2021-15.10.2021
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
Nyquist, H. (2017). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Upplaga 1.). Studentlitteratur AB.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
TENK: https://www.tenk.fi/sv
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Övningar
Grupparbeten (Workshop)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Modul 1: Forskningsprocessen och forskningsdesign
- Quiz, deadline 15.10.2021
Modul 2: Datainsamlingsmetoder
- Gruppuppgift (workshop), deadline 15.10.2021
Modul 3: Dataanalys
- Individuella uppgifter (kvalitativ och kvantitativ dataanalys), deadlinen 15.10.2021
Modul 4: Etik och dataskydd
- Quiz, deadline 15.10.2021
Modul 5: Validitet och reliabilitet
- Granskning av artiklar, deadline 15.10.2021
Examinationsuppgift (artikelanalys), deadline 15.10.2021
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Föreläsningar och självstudier
Grupparbete (Workshops)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 8 h
Workshops 8 h
Självstudier 57 h
Grupparbete 8 h
Periodisering av innehållet
Modul 1: Forskningsprocessen och forskningsdesign
Modul 2: Datainsamlingsmetoder
Modul 3: Dataanalys
Modul 4: Etik och dataskydd
Modul 5: Validitet och reliabilitet
Tilläggsuppgifter för studerande
Övningar (workshops) är obligatoriska tillfällen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Modul 1: Bedömning enligt skalan GK-UK
Modul 2: Bedömning enligt skalan 0-5
Modul 3: Bedömning enligt skalan 0-5
Modul 4: Bedömning enligt skalan GK/UK
Modul 5: Bedömning enligt skalan GK/UK
Examinationsuppgift (artikelanalys): Bedömning enligt skalan 0-5, ger 2/3 av vitsordet
Modulerna 2-3 ger 1/3 av vitsordet
Bedömning av gruppuppgifter och individuella uppgifter baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 3) kommer att finnas på Moodle
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända
Underkänd (0)
Moduler 1, 4, 5 bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Förkunskapskrav
Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3 och 4, speciellt kursen forskningsmetodik.