•   Forskningsmetodik inom vårdbranschen USS15PK07-3006 01.08.2021-31.12.2021  3 sp  (USS19F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande kan använda sig av evidensbaserad kunskap inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
    Studerande känner till och förstår centrala datainsamlings- och analysmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
    Studerande kan tillämpa forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
    Förkunskapskrav
    Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3 och 4, speciellt kursen forskningsmetodik.
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Trender inom vårdforskning
    Olika typer av litteraturöversikt vs. litteraturstudie
    Kvalitativ innehållsanalys, de kvantitativa analysmetoder
    Uppgörande av intervjufrågor, observationsschema eller enkät
    Utvärderande forskning, tjänstedesign och implementerande forskning
    Forskningsetik
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Moduler 1, 4, 5 bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen

    Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk
    - Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

    Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

    Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

    Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

    Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

    Nyquist, H. (2017). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Upplaga 1.). Studentlitteratur AB.

    Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

    TENK: https://www.tenk.fi/sv

    Undervisningsmetoder

    Självstudier
    Föreläsningar
    Övningar
    Grupparbeten (Workshop)

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Modul 1: Bedömning enligt skalan GK-UK
    Modul 2: Bedömning enligt skalan 0-5
    Modul 3: Bedömning enligt skalan 0-5
    Modul 4: Bedömning enligt skalan GK/UK
    Modul 5: Bedömning enligt skalan GK/UK

    Examinationsuppgift (artikelanalys): Bedömning enligt skalan 0-5, ger 2/3 av vitsordet
    Modulerna 2-3 ger 1/3 av vitsordet

    Bedömning av gruppuppgifter och individuella uppgifter baseras på:
    - Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
    - Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
    - Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
    - Användning av vetenskapliga källor
    - Användning av Novias skrivanvisningar

    Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 3) kommer att finnas på Moodle

    För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 22.08.2021

    Grupp(er)
    • USS19F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Emilia Kielo-Viljamaa

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Övningar (workshops) är obligatoriska tillfällen

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Andel virtuell undervisning

    2 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Föreläsningar och självstudier
    Grupparbete (Workshops)

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Modul 1: Forskningsprocessen och forskningsdesign
    - Quiz, deadline 15.10.2021
    Modul 2: Datainsamlingsmetoder
    - Gruppuppgift (workshop), deadline 15.10.2021
    Modul 3: Dataanalys
    - Individuella uppgifter (kvalitativ och kvantitativ dataanalys), deadlinen 15.10.2021
    Modul 4: Etik och dataskydd
    - Quiz, deadline 15.10.2021
    Modul 5: Validitet och reliabilitet
    - Granskning av artiklar, deadline 15.10.2021

    Examinationsuppgift (artikelanalys), deadline 15.10.2021

    Tid och plats

    Åbo 23.8.2021-15.10.2021

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Föreläsningar 4 h
    Workshops 4 h
    Självstudier 65 h
    Grupparbete 8 h

    Periodisering av innehållet

    Modul 1: Forskningsprocessen och forskningsdesign
    Modul 2: Datainsamlingsmetoder
    Modul 3: Dataanalys
    Modul 4: Etik och dataskydd
    Modul 5: Validitet och reliabilitet

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Moduler 1, 4, 5 bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen

    Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk
    - Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

    Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
    - Frågorna besvaras vagt och smalt
    - Källor refereras och kopplas inte
    - Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
    - Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
    - Den tekniska utformningen är nöjaktig
    - Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
    - Frågorna besvaras
    - Källor tillämpas
    - Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
    - Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
    - Den tekniska utformningen är god
    - Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
    - Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
    - Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
    - Källorna analyseras och tillämpas
    - Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
    - Reflektionen är vetenskapligt analytisk
    - Den tekniska utformningen är berömlig
    - Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid