Hoppa till innehåll

Fördjupat vårdarbete II (5 sp)

Kod: USS20FV02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 27.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
  • Åbo - timlärare Vård

Lärare

Michaela Jalava

Grupper

  • USS20D-Å
    Sjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan tillämpa, reflektera och analyserar sitt kunnande inom kliniskt vårdarbete

Kan argumentera för evidensbaserad verksamhet och evidensbaserade vårdmetoder

Kan etiskt beslutsfattande i varierande servicesystem och vårdsituationer

Behärskar personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård och läkemedelsbehandling i olika servicesystem

Studerande kan utnyttja hälsoteknologi och digitala lösningar i fördjupat vårdarbete

Kan utnyttja vårdvetenskaplig och hälsoekonomisk kunskap vid beslutsfattande

Kan planera, förverkliga och utvärdera samt motivera handledning och egenvård ur ett pedagogiskt och etiskt perspektiv

Kan tillämpa teori om hållbar utveckling

Innehåll

Vårdmetoder inom fördjupad mentalvård och missbrukarvård, även förebyggande vård

Vårdmetoder inom fördjupad barnsjukvård

Vårdmetoder inom fördjupat gerontologiskt vårdarbete

Etiskt beslutsfattande

Avancerad läkemedelsbehandling

Personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård

Hälsoteknologi och digitala lösningar

Tillämpning av vårdvetenskapliga teorier och forskningar

Att motivera till en förändring och egenvård

Hållbar utveckling inom varierande servicemiljöer

Tid och plats

Åbo 28.8-15.12.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Alahuhta, S. et al. 2010. Nestehoito
Andershed, B. et al. 2020. Palliativ vård: Begrepp och perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur
Bengstsson, M.& Lundström, U. 2015. Palliativ vård. Gleerups
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. S 171-202.
Guldbransen, T. 2009. Intensivvård: avancerad omvårdnad och behandling.
Hjelmqvist, H. 2006. Vätsketerapi.
Jevon, P. & Ewens, B. (ed.) 2014. Att övervaka patienter med livshotande sjukdom. Studentlitteratur.
Lagercrantz, H. mfl. Neonatologi. 2015.Studentlitteratur.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä.
Moell, C., Gustafsson, J. 2017. Pediatrik. Liber.
Niemi-Murola L. 2014. Anestesiologian ja tehohoidon perusteet.
Rubertsson et al. 2020. Intensivvård. Liber
Saarto, T. et al. 2016 Palliatiivinen hoito. Duodecim
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
Suomen tehohoitoyhdistys. 1997. Suomen Tehohoitoyhdistyksen eettiset ohjeet.
Takkunen et al. 2006. Tehohoito-opas.
Terveysportti: Akuuttihoitotyön opas, Teho- ja valvontahoitotyön opas
samt aktuella ämnespecifika artiklar som läggs upp på Moodle
Wiklund Gustin,L. & Bergbom, I. 2017. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Självstudier i aktuell kurslitteratur
Inlämningsuppgift
Seminarier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlämningsuppgift inlämnas på Moodle studerande har två möjliga inlämningsdatum, 6.10 eller 13.11

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Workshops, seminarier, obligatorisk närvaro
Individuell skriftlig uppgift bedöms med vitsord 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Workshops 11h
Föreläsningar 16h
Individuell skriftlig uppgift 30h
Självstudier 72h
Seminarier 6h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlämningsuppgift, bedöms med vitsord 0-5, feedback sker via Moodle

Underkänd (0)

Studerande svarar inte på uppgiftens alla delar och relaterar inte delarna till varandra. Studerande har mycket ytliga kunskaper i hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabilteringsmetoder, och studerande kan inte vårdplanering i relation till dessa. Studerande har inte kunskaper i patientens komplicerade vårdprocess och kan inte relatera det till sjukskötarens uppgifter eller i en vårdplan. Vårdplaneringen är mycket bristfällig. Studerande har mycket bristfälliga kunskaper i etik och patientsäkerhet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på uppgiftens alla delar men har inte förmågan att relatera dem till varandra. Studerande har ytliga kunskaper om olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder, men tillämpningen i form av vårdplanering är svag. Studerande har svårigheter att gestalta patientens komplicerade vårdprocess och har svårt att relatera den till sjukskötarens uppgifter och i en vårdplan. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, men kan inte tillämpa dem, och egna reflektioner fattas

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på uppgiftens alla delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar och kan relatera dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter och beaktar ett mångprofessionellt arbetssätt och kan göra en helhetsmässig vårdplan. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda