Den interprofessionella social- och hälsovården (5 sp)
Kod: USS20IV02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2020 - 30.09.2020
Tajmning
21.09.2020 - 15.02.2021
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Christine Alm
Grupper
-
UHV20D-ÅHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Åbo
-
USS20D-ÅSjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
Har kompetens i vård i olika servicemiljöer
Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
Har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
Innehåll
Hälso- och sjukvård i Finland
Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession
Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem
Framtidsvisioner
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Tid och plats
Hösten 2020 i Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt
Undervisningsmetoder
Självstudier
Intervju
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp
Digital konferens 11.11.2020
Praktik- och arbetslivssamarbete
Digital konferens 11.11.2020
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 40 - 46
2) Interprofessionellt samarbete och verkstäder under veckorna 39 - 40 inkluderande en individuell dagbok
3) Intervju (i par) av en sjukskötare eller hälsovårdare
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Föreläsningar
Intervju
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp
Intervju som görs i par och kort presentation vid seminariet 27.10 eller 28.10.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier utanför moodle lag 5 h
Föreläsningar 20 h
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 81 h
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 27 h
Seminarium 2 h
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterier:
Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom
social- och hälsovården i förhållande till givna uppgifter och case
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar
2) Interprofessionellt samarbete. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterier:
studerande har deltagit i utformandet av gruppens examination
- förmåga att sammanfatta och reflektera
- professionellt och etiskt förhållningsätt
3) Intervju och seminariet. Bedömningsskala Uk/gk. bedömningsfiterier:
- gjorda intervjufrågor och intervju i par
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet
Förkunskapskrav
Inget