•   Den interprofessionella social- och hälsovården USS21IV02-3001 20.09.2021-01.12.2021  4 sp  (ÖH21USSLED-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:

    Har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp

    Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner

    Har kompetens i vård i olika servicemiljöer

    Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning

    Har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
    Förkunskapskrav
    Inget
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Hälso- och sjukvård i Finland

    Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

    Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

    Framtidsvisioner

    Allmänna lagar inom social- och hälsovården

    Interprofessionellt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
    Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
    Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
    Personcentering ...
    Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
    Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
    Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
    Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
    Care.
    Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
    Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
    Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
    Källa: Hoitotiede. 29/4.
    Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
    https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
    Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

    Undervisningsmetoder

    Självstudier
    Intervju
    Föreläsningar
    Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp
    Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterier:
    Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom
    social- och hälsovården i förhållande till givna uppgifter och case
    - Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
    - Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den skriftliga delen
    - Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
    - Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

    2) Interprofessionellt samarbete. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterier:
    studerande har deltagit i utformandet av gruppens examination
    - förmåga att sammanfatta och reflektera
    - professionellt och etiskt förhållningsätt

    3) Intervju och seminariet. Bedömningsskala Uk/gk. bedömningsfiterier:
    - gjorda intervjufrågor och intervju i par
    - sammanställning av en presentation
    - presentation och deltagande i seminariet

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    20.09.2021 - 01.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 19.09.2021

    Grupp(er)
    • ÖH21USSLED-Å
    • UHV21D-Å
    • USS21D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Minna Syrjäläinen-Lindberg, Jaana-Sofia Tengström

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig lärare meddelas 08/09 2021

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Självstudier
    Föreläsningar
    Intervju
    Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp
    Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp
    Intervju som görs i par och kort presentation vid seminariet

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Digital konferens 9.11.2021

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 40 - 46
    2) Interprofessionellt samarbete och verkstäder under veckorna 39 - 40 inkluderande en individuell dagbok
    3) Intervju (i par) av en sjukskötare eller hälsovårdare

    Tid och plats

    Hösten 2021 i Åbo

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier utanför moodle lag 5 h
    Föreläsningar 20 h
    Lagstiftningsdelen som moodlekurs 81 h
    Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 27 h
    Seminarium 2 h