Hoppa till innehåll

Den interprofessionella social- och hälsovården (4 sp)

Kod: USS21IV02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 19.09.2021

Tajmning

20.09.2021 - 01.12.2021

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • ÖH21USSLED-Å
    Öppna yh, sjukskötareLed, Åbo
  • UHV21D-Å
    Hälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • USS21D-Å
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp

Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner

Har kompetens i vård i olika servicemiljöer

Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning

Har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2021 i Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Intervju
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp

Praktik- och arbetslivssamarbete

Digital konferens 9.11.2021

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 40 - 46
2) Interprofessionellt samarbete och verkstäder under veckorna 39 - 40 inkluderande en individuell dagbok
3) Intervju (i par) av en sjukskötare eller hälsovårdare

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar
Intervju
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 3 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp
Intervju som görs i par och kort presentation vid seminariet

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier utanför moodle lag 5 h
Föreläsningar 20 h
Lagstiftningsdelen som moodlekurs 81 h
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 27 h
Seminarium 2 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare meddelas 08/09 2021

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterier:
Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom
social- och hälsovården i förhållande till givna uppgifter och case
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

2) Interprofessionellt samarbete. Bedömningsskala uk/gk. Bedömningskriterier:
studerande har deltagit i utformandet av gruppens examination
- förmåga att sammanfatta och reflektera
- professionellt och etiskt förhållningsätt

3) Intervju och seminariet. Bedömningsskala Uk/gk. bedömningsfiterier:
- gjorda intervjufrågor och intervju i par
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet

Förkunskapskrav

Inget