•   Hälsofrämjande vårdarbete i hållbar omgivning USS22GV01-3002 14.08.2023-31.12.2023  4 sp  (ÖH23REGUSS-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
    - kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
    - kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
    - har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet
    Förkunskapskrav
    Inget
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

    Hållbar vård på lokal och nationell nivå

    Hälsodeterminanter

    Epidemiologi

    Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

    Empowerment

    Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

    Olika servicemiljöer

    Etiska frågor inom hälsofostran

    Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

    Artifiell intelligens

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Jaana-Sofia Tengström

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Obligatorisk kurslitteratur:
    Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
    Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
    Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
    Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
    Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
    Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

    Artiklar och databaser

    En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
    Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
    Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
    Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur

    Rekommenderad litteratur:
    Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
    Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
    Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
    Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
    Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
    Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar.
    Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
    Studentlitteratur.
    Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar med uppgifter
    Självstudier
    Smågruppsarbeten obligatorisk deltagande
    Workshop obligatorisk närvaro
    Seminarieuppgift grupparbete
    Grupphemtentamen obligatorisk deltagande

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Workshop GK/UK
    Underkänt
    Studerande deltar inte i workshop
    Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
    Godkänt
    Studernade deltar i simuleringar aktivt

    Epidemiologiuppgiften GK/UK
    GK
    Studernade gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
    Studerande kopletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
    UK
    Studernade lämnar inte in uppgiften eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.

    Hemtentamen 1-5:
    Skriftlig hemtentamen i grupp bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.
    Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    14.08.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    15.06.2023 - 03.09.2023

    Grupp(er)
    • ÖH23REGUSS-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Jaana-Sofia Tengström

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig Jaana-Sofia Tengström

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Workshops och smågruppsarbeten (0,5 sp) vecka 43 obligatorisk närvaro. Muntlig respons under workshoppen
    Seminarieuppgift, videofilmas och laddas på Moodle (1 sp) v.39, 29.9 kl.16.00
    Epidemiologi uppgift under närstudiedagen(0,5 sp). Uppgiften laddas på Moodle. Grupperna läser varandras uppgifter. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
    Grupphemtentamen (2 sp), inlämning vecka 47, 24.11 kl.16.00. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
    Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter.

    Tid och plats

    Hösten 2023

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier 35 h
    Föreläsningar samt workshop 30 h
    Hemtentamen samt seminarieuppgift 43 h

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Hemtentamen
    I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller text är på en ytlig nivå. Studerande använder smalt kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Hemtentamen
    Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studernade använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Hemtentamen
    Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.