Frida Gädda
Kurslitteratur:
Murdaugh, C. L., Parsons, M. A., Pender, N. J., Larsson, C., Holmberg, J., & Holmberg, J. (2021). Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
Bonita, R., Beaglehole, R., & Kjellström, T. (2010). Grundläggande epidemiologi (2., [rev.] uppl.). Studentlitteratur. S. 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg, A., Wijk, H., Edberg, A., & Wijk, H. (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
Anåker, A. (2020). Hållbar vård: Klimatet och hälsan (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur.
Bringsén, Å. & Nilsson Lindström, P. (red.). (2019). Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (E-bok)
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi
Övriga artiklar och databaser enligt kursansvarigas anvisningar.
Referenslitteratur:
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Mittelmark, M. B., Sagy, S., Eriksson, M., Bauer, G. F., Pelikan, J. M., Lindström, B., . . . Espnes, G. A. (2017). The handbook of salutogenesis. Springer International Publishing. (E-bok)
Kurstart/introduktion med obligatorisk närvaro
Föreläsningar (inspelade)
Självstudier
Workshop med obligatorisk närvaro
Inlämningsuppgift
Grupphemtentamen
1) Workshop GK/UK
Underkänt
Studerande deltar inte i workshop
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studerande deltar i workshop / simuleringar aktivt
2) Inlämningsuppgift GK/UK
GK: Studerande gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kompletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK: Studerande lämnar inte in uppgiften eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.
3) Grupphemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i grupp bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbetets kontext.
Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.
Svenska
03.02.2025 - 30.03.2025
02.12.2024 - 02.02.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Frida Gädda
Utbildning till sjukskötare
0.00 sp
3.00 sp
H-5
Kurstart/introduktion med obligatorisk närvaro
Föreläsningar (inspelade)
Självstudier
Workshop med obligatorisk närvaro
Inlämningsuppgift
Grupphemtentamen
1) Inlämningsuppgift deadline 2.3. Skriftlig respons på Moodle.
2) Workshop med obligatorisk närvaro på campus 13.3. Muntlig respons under workshopen.
3) Grupphemtentamen, inlämning senast 28.3. Skriftlig respons på Moodle.
Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
3.2-30.3.2025, online och Åbo
Självstudier 35 h
Föreläsningar samt workshop 30 h
Grupphemtentamen 43 h
Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller texten är på en ytlig nivå. Studerande använder begränsat med kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studerande använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.
Hemtentamen
Studerande svarar på en djupgående nivå i alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examinationen till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.