Pia Liljeroth
Kurslitteratur:
Bonita, R., Beaglehole, R. & Kjällström T, (2010). Grundläggande epidemiologi. Lund: Studentlitteratur. Sid. 17 - 66 och 147 - 250.
Bringsén, Å. & Nilsson Lindström, P. (red.). (2019). Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber.
Brulde, B. (red). (2011). Folkhälsoarbetets etik. Lund: Studentlitteratur.
Edberg, A-K. &Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
Gottlieb, L.N. (2013). Strengths-Based Nursing Care. New York: Springer. Sid. 56 - 103 (finns också som e-bok).
Iivanainen, A. & Syväoja, P. (2016). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro.
Klang Söderqvist, B. & Kneck, Å. (red). (2018). Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Lund: Studentlitteratur.
Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi
Artiklar
Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi
En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen, J. mfl. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro.
Pellmer, K. et.al. (2017). Grundläggande folkhälsovetenskap. Stockholm: Liber.
Svanström, L. (2012). En introduktion till folkhälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur:
Ejlertsson, G. & Andersson, I. (2013). Folkhälsa som tvärvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red). (2015). Salutogenes - om hälsans ursprung. Stockholm: Liber.
Skolin, I. (2018). Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L. & Kwak, L. (red) (2014). Evidensbaserat folkhälsoarbete. Lund: Studentlitteratur.
Föreläsning
Litteraturstudier
Flipped learning med verkstäder
Simulering (obligatorisk närvaro)
Schemalagt grupparbete (obligatorisk närvaro)
Seminarium (obligatorisk närvaro)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 0-5:
Skriftlig inlämningsuppgift bedöms enligt skalan 0-5. I uppgiften ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbetets kontext. Den skriftliga uppgiften ska göras enligt Novias skrivanvisningar (layout och källhantering).
Komplettering enligt examinators anvisingar.
Försenad inlämning leder att studerande inte kan delta i grupparbetet och seminariet.
Seminarium GK/UK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande har inte lämnat in sin individuella inlämningsuppgift innan grupparbetet ska göras
- Studerande identiefierar inte de grundläggande aspekterna i uppgiften
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte i seminariet
Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande aspekterna och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande
- Studernade deltar aktivt på seminariet
Simulering GK/UK
Underkänt:
Studerande har inte förberett sig inför simuleringen
Studerande deltar inte i simuleringen eller/och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringen
Godkänt:
Studerande har förberett sig inför simuleringen
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfället
Svenska
07.01.2025 - 30.03.2025
07.12.2024 - 06.01.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Liljeroth
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1. Flipped learning med verkstäder 1,5 sp
Aktivt deltagande i verkstäder kring kursens teman (epidemiologi, etik, AI, funktionsförmåga, aktörer inom folkhälsoarbete). Studerande läser in sig på de olika temana enligt anvisningar och kommer förberedda till verkstäderna.
Frånvaro från verkstäderna kompenseras med kompensationsuppgifter.
2. Simulering (obligatorisk närvaro) 0,5 sp
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan vid simulering. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.
3. Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1,5 sp
Uppgiften utgör material för grupparbete och -presentation.
4.Schemalagt grupparbete och presentation på seminarium 0,5 sp
Obligatorisk närvaro på grupparbete och seminarium.
Simulering vecka 10
Obligatorisk närvaro.
Skriftlig inlämningsuppgift, inlämning vecka 12
Inlämning på Moodle innan grupparbetet. Studerande får individuell skriftlig respons på sitt arbete på Moodle.
Grupparbete (schemalagt) vecka 12
Obligatorisk närvaro. För att kunna delta i grupparbetet och seminariet ska studerande ha lämnat in sin individuella inlämningsuppgift innan grupparbetet. Utgående från de skriftliga inlämningsuppgifterna sammanställer studerande i grupper presentationer inför seminarium.
Seminarium vecka 13
Obligatorisk närvaro. Muntlig respons ges vid seminariet.
7.1–30.3. 2025, Åbo
Föreläsningar 2 h
Litteraturstudier 75 h
Verkstäder 15 h
Simulering 4 h
Schemalagt grupparbete 6 h
Seminarium 6 h
Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd skriftlig inlämningsuppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delarna kan inte relateras till varandra eller innehållet är på en ytlig nivå.
Studerande använder kurslitteratur smalt eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
Layouten och källhanteringen följer huvudsakligen YH Novias skrivanvisningar.
Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra.
Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
Studerande använder sig inte av andra evidensbaserade källor.
Layouten följer YH Novias skrivanvisningar och det finns enstaka fel i källhanteringen.
Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Studerande svarar på djupgående nivå på alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.
Källhanteringen och layouten följer givna anvisningar.
Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.