Josephine Åberg
På svenska
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt
Självstudier
Intervju och deltagande i Moodle diskussion
Föreläsningar
Lagstiftningsdel - huvudsak distansuppgifter och självstudier kring material som publicerats på Moodle
1) Lagstiftninga uppgft. Bedömningsskala: 0 -5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar
2) Tankekartor kring olika lagar: Bedömningsskala: GK/UK
- Gjorda uppgifter, där alla frågeställningar besvaras
- Aktivt deltagande i seminarim på campus i januari
2) Sjukskötarensprofession och interprofessionellt arbete. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervjuer
- Startat en diskussion på Moodle inom utsatt tid
- Kommenterat andra anförande (minst tre stycken)
Kursen är uppdelad i flera delar /inlämningar. DEL 1 i lagstiftningsuppgiften utgör för 100% av slutvitsordet i kursen För att få ett slutbetyg måste alla delar och uppgifter vara genomförda
Svenska
03.12.2024 - 31.01.2025
15.11.2024 - 03.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Josephine Åberg, Emilia Kielo-Viljamaa
Kursansvarig Josephine Åberg
Notera att alla närstudietillfällen är obligatoriska.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Självstudier
Intervju
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen
1) Uppgifter kring lagstiftning Inlämning 6.1.2025.
2) WS kring olika lagar, med förberedande uppgift. Inlämning 15.1.2025.
2) Intervju; inlämning 19.1.2025. Diskussion online 21.1-28.1.2025
Se på kursens Moodle sida, närmare information om examinationer och tidtabell
December 2024 till januari 2025
Föreläsningar, handledningar, intervju kring sjusköskötarens profession och interprofessionellt arbete 1 sp
Lagstiftningsdelen, 2,5 sp (Del 1: 2 sp och Del 2: 1 sp)
En studiepoäng motsvarar ungefär 27 arbetstimmar
Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.
Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt, tillämpning)