Minna Syrjäläinen-Lindberg
Martin L (red). 2021. Kommunikation i vården.
Arman M. 2022. Teoretiska grunder för vårdande.
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Larsson, I. m.fl. 2016. Patient kommunikation i praktiken - information, dialog, delaktighet.
Självstudier
Inspelade föreläsningar och PP utan ljud
Workshop/övning
Examinationer
Svenska
11.09.2024 - 13.12.2024
15.06.2024 - 11.09.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg, Josephine Åberg
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Självstudier
Inspelade föreläsningar, PP
Workshop/övning
Examinationer
Individuell rapport, inlämning 28.11. 2024
Seminarium 3.12. 2024
Quiz 9.12.2024
Hösttermin 2024
Kursstart 2 h
Självstudier ink. Quiz 70 h
Föreläsningar och workshops 4 h
Individuell rapport 32 h
Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Quiz bedöms i skalan uk - gk
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.