Jaana-Sofia Tengström
Martin L (red). 2021. Kommunikation i vården.
Arman M. 2022. Teoretiska grunder för vårdande.
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Larsson, I. m.fl. 2016. Patient kommunikation i praktiken - information, dialog, delaktighet.
Artiklar och databaser
Övrig material som ges under kursen
Självstudier
Föreläsningar
Kursstart 4.8.2025 Obligatorisk närvaro
Övningar/ workshop/ gruppuppgift Obligatorisk närvaro
Skriftlig uppgift med seminarium. Obligatorisk närvaro
Möjlighet att kontakta läraren via Teams den 9.7 kl. 10-14.00 gällande uppgifterna.
Svenska
19.05.2025 - 24.08.2025
05.12.2024 - 18.05.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Jaana-Sofia Tengström
Kursansvarig Jaana-Sofia Tengström
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Självstudier
Föreläsningar PowerPoint på Moodle
Workshop
Examinationer
Individuell bokuppgift, inlämning 17.8.2025
Seminarium och rapport 13.8.2025
Kursstart och workshop/ gruppuppgift under lektionen 4.6.2025
Våren-hösten 2025
Föreläsningar, workshops och självstudier 54 h
Individuell uppgift 27 h
Seminarie med rapport 27 h
Rapporten/ uppgiften fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Workshop/ gruppuppgift GK/ UK
Rapporten/ uppgiften svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten/ uppgiften har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Rapporten/ uppgiftne svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten/ uppgiften har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten/ uppgiften är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Rapporten/ uppgiften svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten/ uppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.