Josephine Åberg
Ekvall, A. & Jansson, A. 2022 (eller 2016). Omvårdnad & Medicin.
Almås H. 2020. Klinisk omvårdnad I och II
Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Ahonen O. 2019. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
_______________________________________
Övriga källor / Material:
Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan. - valde delar
Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.
Andershed, B. et al. 2020. Palliativ vård: Begrepp och perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur
Bengtsson, M.& Lundström, U. Palliativ vård. 2015, Gleerups. Malmö
Palliativisen hoidon asiantuntijaryhmän loppuraportti, 2019, Social och hälsovårdsministeriet
Saarto. T. et al. 2016. Palliativinen hoito. Duodecim
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. (Julkaisu 2022:2) eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg;
Sundelöf, J.,Tegman, P. 2019 Palliativ vård vid demens. Gothia Fortbildning
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarie
Smågruppsarbete
Workshops
Övningar
1. Deltagande i workshops inom inremedicinskt vårdarbete och smågruppsarbete bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar.
2. Workshop och seminarie inom palliativt vårdarbete bedöms GK-UK. För GK vitsord bör studerande därtill aktivt delta i workshopen och gjort förhandsarbete i anslutning till workshop samt deltagit i seminarie
3. Distansuppgiften bedöms i skalan 0-5. Del inlämningarna (GK/UK)
4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5
Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Distansuppgiften är 40 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 60% av helhetsvitsordet.
Svenska
26.05.2023 - 12.11.2023
01.02.2023 - 24.05.2023
0 - 35
Institutionen för hälsa och välfärd
Michaela Jalava, Josephine Åberg, Åbo - timlärare Vård
Utförligare information om kursen publiceras på kursens Moodle-sida.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Självstudier
Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
Seminarie
Workshopsarbete och övningar
Samarbete med Neurocentrum, ÅUCS - projekt Fadderskola. Samt expertföreläsningar från arbetslivet.
1. Deltagande i Workshop inom onkologi, kardiologi och gastroenterologi samt expertföreläsning neurologi (1 sp)
2. Workshop och seminarie inom palliativt vårdarbete (1 sp)
3. Distansuppgift ( 2 sp) - Uppgiften består av 2 delar: Del 1 inlämning 27.8 DEL 2 Inlämning v.45.
4. Individuell skriftlig examination 10.10.2023. Den skriftliga examinationen (3 sp) baseras på självstudier, workshops, smågruppsarbete, och föreläsningar.
Omtentamen I är 24,11 och omtentamen II är 19.1.2024.
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle
Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 16.12.2023. Ifall någon del är UK efter den 18.12.2022 bör kursen i sin helhet gås om
Kursen startar 22.5.2023. Går under hösten 2023. När- och hybridstudier.
27 h / 1 sp
Uppskattade tidsanvändning:
Självstudier och smågruppsarbete inom inremedicinskt vårdarbete 60 h
Workshop inremedicinskt vårdarbete 15h
Interaktiva föreläsningar på campus 36 h
Självstudier och förberedande arbete inom palliativ vårdarbete 13 h
Workshop och seminarie inom palliativt vårdarbete 8 h
Distansuppgift (2 delar) 54 h
Tentamen 3 h
Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________
Distansuppgiften är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.
______________________________________________________________
Studerande har inte deltagit inte aktivt deltagit i workshops-arbeten eller grupparbeten
Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen
Essäfrågorna i skriftlig examinationen
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner
_______________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.
_______________________________________________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinskt- och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
___________________________________________________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinskt och palliativt vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.