Josephine Åberg
Ekvall, A. & Jansson, A. 2022 (eller 2016). Omvårdnad & Medicin.
Almås H. 2021. Klinisk omvårdnad I och II
Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Ahonen O. 2023. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
_________________________
Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarie
Smågruppsarbete
Workshops
Övningar
1. Deltagande i workshops inom inremedicinskt vårdarbete och smågruppsarbete bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar.
2. Distansuppgiften bedöms i skalan 0-5. Del inlämningarna (GK/UK)
3. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5
Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Distansuppgiften är 40 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 60 % av helhetsvitsordet.
Svenska
26.05.2025 - 31.12.2025
26.04.2025 - 25.05.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Josephine Åberg, Åbo - timlärare Vård
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Självstudier
Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
Seminarie
Workshopsarbete och övningar
Samarbete med Neurocentrum, ÅUCS samt expertföreläsningar från arbetslivet
1. Deltagande i Workshop inom inremedicinska temaområden samt expertföreläsning (1 sp)
2. Distansuppgift ( 1,5 sp) -
3. Individuell skriftlig examination oktober 2025. Den skriftliga examinationen (2,5 sp) baseras på självstudier, workshops, smågruppsarbete, och föreläsningar.
Omtentamen I är XXX och omtentamen II är XX
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle
Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 20.12.2024. Ifall någon del är UK e bör kursen i sin helhet gås om
Kursen startar i maj 2025. Går därtill under hösten 2025. När- och hybridstudier
På svenska
27 h / 1 sp
Uppskattade tidsanvändning:
Självstudier och smågruppsarbete inom inremedicinskt vårdarbete 70 h
Workshop / interaktiv föreläsningar inremedicinskt vårdarbete 16h
Distansuppgift 50 h
Tentamen 3 h
Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________
Distansuppgiften är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.
Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen
Essäfrågorna i skriftlig examinationen
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner
Distansuppgiften innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.
_______________________________________________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinsktvårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
___________________________________________________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinskt vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.