Hoppa till innehåll

MindSpring metoden (5 sp)

Kod: VAL21019-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

17.05.2021 - 30.09.2021

Tajmning

31.08.2021 - 01.11.2021

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 20

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Maj-Helen Nyback
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Lärandemål

Den studerande har kunskap om centrala begrepp inom integration samt förståelse för psykosociala processer i samband med kulturbyte.
Den studerande kan kritiskt granska metoder och arbetssätt inom integrationsarbetet med invandrare samt resonera för och emot olika strategier och metoder.
Den studerande kan påvisa betydelsen av mångkulturalism, kulturell identitet och kulturella normer för välmående och hälsa.
Den studerande är införstådd med Mindspring metodens teoretiska förankring och utförandeplan.
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna planera, utföra och utvärdera ett Mindspring förlopp/kurs

Innehåll

Introduktion till MindSpring metoden
Bakgrund och teoretisk förankring
Beskrivning av genomförande
Övningar enligt manualen samt extramaterial
Planering av genomförande under handledning
Genomförande av förlopp tillsammans med samarbetspartner under handledning

Tid och plats

Kursen inleds 16.9
v 37-43.

Kursen förverkligas som hybridundervisning i samarbete mellan Vasa och Åbo. Föreläsningar hålls i Vasa med möjlighet till deltagande på distans.

Kursen är indelad i en teoretisk del som består av fem föreläsningstillfällen a 4 h. Den praktiska delen av kursen 3 sp förverkligas i samarbete med arbetslivet.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

MindSpring manual/ grundkurs
Familjen i Exil – Flyktingfamiljer i en interkulturell och psykosocial kontext. Al-Baldawi, R. 2017. Studentlitteratur.
Kulturell psykologi. Botond, A. 2017. Studentlitteratur
Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä : Seuranta Suomessa vuonna 1997 syntyneistä lapsista, joilla on ulkomailla syntynyt vanhempi [online] tillgänglig på http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-582-7

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, eget arbete, seminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Den studerande söker själv kontakt med en organisation med vilken den praktiska delen av kursen kan förverkligas

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av 2 skriftliga uppgift v 43; den ena delen av uppgiften är relaterad till given litteratur medan den andra delen är knuten till planering av aktivitet i samarbete med vald organisation

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 timmar av vilka 54 är knutna till den teoretiska delen av kursen medan 81 timmar är knutna till den praktiska delen.
5 lektionspass a 4 h hålls enligt givet schema, närvaro är obligatorisk
1 seminarium a 6 h hålls enligt givet schema, närvaro obligatorisk
22 h är schemalagda medan den resterande delen 113 h, av kursen är individuella studier

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande visar goda kunskaper i ämnet.
Studerande kan resonera och reflektera kring centrala begrepp baserat på evidensbaserad kunskap.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet samt kan tillämpa teorin i praktisk verksamhet på ett mångsidigt sätt .

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav