•   MindSpring metoden VAL21019-3001 31.08.2021-01.11.2021  5 sp +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Den studerande har kunskap om centrala begrepp inom integration samt förståelse för psykosociala processer i samband med kulturbyte.
    Den studerande kan kritiskt granska metoder och arbetssätt inom integrationsarbetet med invandrare samt resonera för och emot olika strategier och metoder.
    Den studerande kan påvisa betydelsen av mångkulturalism, kulturell identitet och kulturella normer för välmående och hälsa.
    Den studerande är införstådd med Mindspring metodens teoretiska förankring och utförandeplan.
    Den studerande skall efter avslutad kurs kunna planera, utföra och utvärdera ett Mindspring förlopp/kurs
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Introduktion till MindSpring metoden
    Bakgrund och teoretisk förankring
    Beskrivning av genomförande
    Övningar enligt manualen samt extramaterial
    Planering av genomförande under handledning
    Genomförande av förlopp tillsammans med samarbetspartner under handledning
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande visar goda kunskaper i ämnet.
    Studerande kan resonera och reflektera kring centrala begrepp baserat på evidensbaserad kunskap.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet samt kan tillämpa teorin i praktisk verksamhet på ett mångsidigt sätt .

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Sigfrids

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    MindSpring manual/ grundkurs
    Familjen i Exil – Flyktingfamiljer i en interkulturell och psykosocial kontext. Al-Baldawi, R. 2017. Studentlitteratur.
    Kulturell psykologi. Botond, A. 2017. Studentlitteratur
    Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä : Seuranta Suomessa vuonna 1997 syntyneistä lapsista, joilla on ulkomailla syntynyt vanhempi [online] tillgänglig på http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-582-7

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, eget arbete, seminarium

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    31.08.2021 - 01.11.2021

    Anmälningstid

    17.05.2021 - 30.09.2021

    Antal studerande (min. - max.)

    10 - 20

    Lärare

    Maj-Helen Nyback, Johanna Sigfrids

    Tilläggsuppgifter för studerande

    -

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Andel virtuell undervisning

    5 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    -

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Den studerande söker själv kontakt med en organisation med vilken den praktiska delen av kursen kan förverkligas

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Inlämning av 2 skriftliga uppgift v 43; den ena delen av uppgiften är relaterad till given litteratur medan den andra delen är knuten till planering av aktivitet i samarbete med vald organisation

    Tid och plats

    Kursen inleds 16.9
    v 37-43.

    Kursen förverkligas som hybridundervisning i samarbete mellan Vasa och Åbo. Föreläsningar hålls i Vasa med möjlighet till deltagande på distans.

    Kursen är indelad i en teoretisk del som består av fem föreläsningstillfällen a 4 h. Den praktiska delen av kursen 3 sp förverkligas i samarbete med arbetslivet.

    Internationella kontakter

    -

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    135 timmar av vilka 54 är knutna till den teoretiska delen av kursen medan 81 timmar är knutna till den praktiska delen.
    5 lektionspass a 4 h hålls enligt givet schema, närvaro är obligatorisk
    1 seminarium a 6 h hålls enligt givet schema, närvaro obligatorisk
    22 h är schemalagda medan den resterande delen 113 h, av kursen är individuella studier

    Periodisering av innehållet

    -