MindSpring metoden (5 sp)
Kod: VAL21019-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
17.05.2021 - 30.09.2021
Tajmning
31.08.2021 - 01.11.2021
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 20
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Maj-Helen Nyback
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Lärandemål
Den studerande har kunskap om centrala begrepp inom integration samt förståelse för psykosociala processer i samband med kulturbyte.
Den studerande kan kritiskt granska metoder och arbetssätt inom integrationsarbetet med invandrare samt resonera för och emot olika strategier och metoder.
Den studerande kan påvisa betydelsen av mångkulturalism, kulturell identitet och kulturella normer för välmående och hälsa.
Den studerande är införstådd med Mindspring metodens teoretiska förankring och utförandeplan.
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna planera, utföra och utvärdera ett Mindspring förlopp/kurs
Innehåll
Introduktion till MindSpring metoden
Bakgrund och teoretisk förankring
Beskrivning av genomförande
Övningar enligt manualen samt extramaterial
Planering av genomförande under handledning
Genomförande av förlopp tillsammans med samarbetspartner under handledning
Tid och plats
Kursen inleds 16.9
v 37-43.
Kursen förverkligas som hybridundervisning i samarbete mellan Vasa och Åbo. Föreläsningar hålls i Vasa med möjlighet till deltagande på distans.
Kursen är indelad i en teoretisk del som består av fem föreläsningstillfällen a 4 h. Den praktiska delen av kursen 3 sp förverkligas i samarbete med arbetslivet.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
MindSpring manual/ grundkurs
Familjen i Exil – Flyktingfamiljer i en interkulturell och psykosocial kontext. Al-Baldawi, R. 2017. Studentlitteratur.
Kulturell psykologi. Botond, A. 2017. Studentlitteratur
Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä : Seuranta Suomessa vuonna 1997 syntyneistä lapsista, joilla on ulkomailla syntynyt vanhempi [online] tillgänglig på http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-582-7
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, eget arbete, seminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Den studerande söker själv kontakt med en organisation med vilken den praktiska delen av kursen kan förverkligas
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av 2 skriftliga uppgift v 43; den ena delen av uppgiften är relaterad till given litteratur medan den andra delen är knuten till planering av aktivitet i samarbete med vald organisation
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar av vilka 54 är knutna till den teoretiska delen av kursen medan 81 timmar är knutna till den praktiska delen.
5 lektionspass a 4 h hålls enligt givet schema, närvaro är obligatorisk
1 seminarium a 6 h hålls enligt givet schema, närvaro obligatorisk
22 h är schemalagda medan den resterande delen 113 h, av kursen är individuella studier
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
-
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande visar goda kunskaper i ämnet.
Studerande kan resonera och reflektera kring centrala begrepp baserat på evidensbaserad kunskap.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet samt kan tillämpa teorin i praktisk verksamhet på ett mångsidigt sätt .
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav