Susanne Davidsson
Obligatorisk tentamenslitteratur:
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021. (finns länk till materialet på moodle)
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger. (finns länk till materialet på moodle)
.
Honko, M, Mustonen, S. 2021. Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 10 Issue.2. Sidorna 28-44. (finns länk till materialet på moodle)
.
Krook. U. 2020. Hemligt eller inte. Offentlighet och sekretess inom småbarnspedagogik och skola. Förbundet Hem och Skola i Finland. (finns länk till materialet på moodle)
.
Rintakorpi, K.2021. Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen arvioinnissa. Sidorna 22-28. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162. (finns länk till materialet på moodle)
.
Utbildningsstyrelsen. 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. (finns länk till materialet på moodle)
.
Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162. (finns länk till materialet på moodle)
.
Tips på referenslitteratur för temarapport och seminarium finns på kursens moodlesida.
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida), workshops, seminarier, självstudier, eventuella studiebesök, virtuella gästföreläsare (tidpunkter meddelas senare). Undervisningen är obligatorisk.
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvariga på moodle i handledningsforumet.
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden fördelas och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. Syftet med den skriftliga delen är att den ska kunna fungera som en informationskälla i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
.
Grupperna presenterar sina teman mångsidigt på temaseminarierna. Gruppen har 1 h till sitt förfogande. Grupperna förbereder sig på att kunna besvara seminariedeltagarnas frågor. Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 30.11.2021.
Examinator: Susanne Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Kurstentamen infaller den 26.11.2021. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen och material från undervisningen. Tenttiden är 3 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Svenska
27.10.2021 - 15.12.2021
11.06.2021 - 27.10.2021
Susanne Davidsson
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Gästföreläsare och studiebesök inom småbarnspedagogiken.
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 30.11. 2021. Tidpunkterna för temaseminarierna sätts in på moodle.
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Kurstentamen infaller den 26.11.2021. Kursansvarig sätter in ny tentamen på moodle ifall det finns underkända från kurstentamen.
Campus Åbo, Gripen, hösten 2021
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp 54 h
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp totalt: 81 h
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport och seminarium 2 sp
- förmåga till planering och utvecklingsinriktat arbete inom småbarnspedagogiken
- förmåga att arbeta kreativt och innovativt
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga till självutvärdering
Bedömning enligt skala 0-5. Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på kursens moodlesida.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson