Hoppa till innehåll

Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)

Kod: VAL21030-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

16.07.2022 - 30.09.2022

Tajmning

30.09.2022 - 11.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo Socionom
  • Susanne Davidsson

Lärare

Susanne Davidsson

Lärandemål

Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Undervisning enligt följande preliminära plan:
30.9 kl 8.30-16
kl 8.30-12 Kursintroduktion och temaföreläsning
Studerandegrupperna i Vasa har närstudier på Campus W-33 (se utrymme i schemat). Studerande i Åbo deltar online i Campus Gripen.
kl 13-16 Studerande i Vasa: Workshop (se utrymme i schemat)
kl 13-16 Studerande i Åbo: Gäsföreläsning
.
1.10 kl 9-15 Undervisning online i teams för alla studerande
.
2.12 kl 8.30-16
kl 8.30-12 Temaföreläsning
Studerandegruppen i Åbo närstudier på Campus Gripen (se utrymme i schemat). Studerande i Vasa deltar online på Campus W-31. (se utrymme i schemat)
kl 13-16 Studerande i Åbo: Workshop (se utrymme i schemat)
kl 13-16 Studerande i Vasa: Gästföreläsning (se utrymme i schemat)
.
3.12 kl 9-15 Undervisning online i teams
.
Detaljerad information om undervisningen sätts in på kursens moodlesida inför tillfället.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk tentamenslitteratur:
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021. (finns länk till materialet på moodle)
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger. (finns länk till materialet på moodle)
.
Honko, M, Mustonen, S. 2021. Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 10 Issue.2. Sidorna 28-44. (finns länk till materialet på moodle)
.
Krook. U. 2020. Hemligt eller inte. Offentlighet och sekretess inom småbarnspedagogik och skola. Förbundet Hem och Skola i Finland. (finns länk till materialet på moodle)
.
Rintakorpi, K.2021. Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen arvioinnissa. Sidorna 22-28. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162. (finns länk till materialet på moodle)
.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. (finns länk till materialet på moodle)
.
Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162. (finns länk till materialet på moodle)
.
Tips på referenslitteratur för temarapport och seminarium finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvariga på moodle i handledningsforumet.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle i anvisat forum senast den 28.11.2022. Den individuella skriftliga sammanfattningen av temarapporterna inlämnas den 7.12.2022 på anvisad plats på moodle.
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Kurstentamen infaller den 4.11.2022. Kursansvarig sätter in ny tentamen på moodle ifall det finns underkända från kurstentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp 54 h
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp totalt :81 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen är gemensam för studerande i Åbo och Vasa som ska ha tilläggsbehörigheten Socionom inom småbarnspedagogik. Kursen gäller studerande från grupperna USO21D-Å, USO22D-V och USO22F-V.
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca15 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
.
Varje studerande läser de andra gruppernas temarapporter. Studerande sammanfattar dem skriftlig och kommenterar rapporterna utgående från bedömningskriterierna. Inlämnas på moodle senast den 7.12.2022.
Examinator: Susanne Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Kurstentamen infaller den 22.11.2022. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen. Tenttiden är 3 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson

Förkunskapskrav

Inga