Hoppa till innehåll

Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)

Kod: VAL21030-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.09.2022 - 30.09.2022

Tajmning

01.10.2022 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Susanne Davidsson
  • Carita Blomström

Lärare

Carita Blomström

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Allegro och virtuella studier 01.10.2022 - 31.12.2022

29.10.2022 08.30 - 12.00 Carita Blomström
25.11.2022 08.30 - 12.00 Susanne Davidsson
26.11.2022 08.30 - 09.45 Carita Blomström
26.11.2022 10.00 - 11.00 Susanne Davidsson

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Referenslitteratur enligt anvisningar på Moodleplattform.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella inlärningsuppgifter
Grupparbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell hemtentamen deadline 16.12 2022

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Mellanuppgifter och hemtentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete = 5 X 27 = 135 timmar.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier - goda - synnerligen goda (3–4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrke

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och bristfällig förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3–4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga