Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)
Kod: VAL21030-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2022 - 30.09.2022
Tajmning
01.10.2022 - 31.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Allegro och virtuella studier 01.10.2022 - 31.12.2022
29.10.2022 08.30 - 12.00 Carita Blomström
25.11.2022 08.30 - 12.00 Susanne Davidsson
26.11.2022 08.30 - 09.45 Carita Blomström
26.11.2022 10.00 - 11.00 Susanne Davidsson
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Referenslitteratur enligt anvisningar på Moodleplattform.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Individuella inlärningsuppgifter
Grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell hemtentamen deadline 16.12 2022
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Mellanuppgifter och hemtentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete = 5 X 27 = 135 timmar.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier - goda - synnerligen goda (3–4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrke
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och bristfällig förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3–4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga