•   Grunder i småbarnspedagogik VAL21030-3003 01.10.2022-31.12.2022  5 sp  (ÖH22REGSMPED-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
    - kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
    - kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
    - kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
    - uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
    - läroplansgrunder och rekommendationer
    - pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
    - barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
    - dialogiskt fostringssamarbete
    - kulturell mångfald som resurs
    - fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
    - förebyggande av och ingripande i mobbning
    - normkritisk pedagogik

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Carita Blomström

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Referenslitteratur enligt anvisningar på Moodleplattform.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Individuella inlärningsuppgifter
    Grupparbete

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda - synnerligen goda (3–4)
    • Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrke

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.10.2022 - 31.12.2022

    Anmälningstid

    01.09.2022 - 30.09.2022

    Grupp(er)
    • ÖH22REGSMPED-V
    Lärare

    Susanne Davidsson, Carita Blomström

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Mellanuppgifter och hemtentamen

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Individuell hemtentamen deadline 16.12 2022

    Tid och plats

    Allegro och virtuella studier 01.10.2022 - 31.12.2022

    29.10.2022 08.30 - 12.00 Carita Blomström
    25.11.2022 08.30 - 12.00 Susanne Davidsson
    26.11.2022 08.30 - 09.45 Carita Blomström
    26.11.2022 10.00 - 11.00 Susanne Davidsson

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    1 studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete = 5 X 27 = 135 timmar.

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och bristfällig förståelse för ämnet.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3–4)
    • Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.