Susanne Davidsson
Obligatorisk litteratur för examinationsdel 2 Individuell inlärningsportfolio 2,5 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: PramlingSamuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Att stärka barns resiliens genom konstbaserade och narrativa
arbetssätt. Sidorna 163-175. Ingår i: Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Resiliens i förskolan. Att stärka
barns välmående, delaktighet och handlingskraft. Stockholm. Natur & Kultur.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens
landskapsförbund. https://www.sydkusten.fi/Site/Data/2866/Files/Material/TankSprak_2020_web.pdf
.
Holmberg, K, Lagergren, A, Hjartarson, T & Bøen, E. (Red.). 2019. Lek och lärande med digitala
verktyg i nordiska förskolor. Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Ur verket läses kapitel
1 Barn och förskollärare i digitala aktiviteter, sidorna 15-32 och kapitel 2 ”Det här händer på riktigt, det
här händer nu” – videosamtal i daghem och förskola, sidorna 35-47. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1358757/FULLTEXT01.pdf
.
Luomaniemi, K, Kankaanpää, S, Hannula-Sormunen, M. 2023. Suosituksia monikielisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukemiseen –Temaattinen synteesi. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volym 12, Issue. Sidorna 23-63.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk
struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson,
A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala
och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
https://www.theseus.fi/handle/10024/498031
Läroplanen för småbarnspedagogik kopplas i examinationen till de teman som behandlas i examinationen.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/grunderna-planensmabarnspedagogik-2022
Föreläsningsmaterial samt övningar (moodle)
Övrigt material enligt examinatorns anvisningar
Undervisning
Simulering
Övningar
Självstudier
Grupparbete
1: Grupparbete, rapport 1 sp
Rapporten:
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta teori och samla praktiskt material
- förmåga att planera och handleda i metoden/materialet
- tydlig koppling till hur man arbetar med metoden med barn i åldern 0-5 år
Bedömning enligt skala 0-5.
Kort skrifltig feedback sänds till studerande per e-post.
.
2. Individuell inlärningsportfolio 2,5 sp
- portfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori och välja ut bra tips på material
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- sammanfattning av det centrala från intervjun med en Socionom inom småbarnspedagogik/lärare inom småbarnspedagogik samt egna reflektioner.
- förmåga till självutvärdering och analys.
Bedömning enligt skala 0-5. Individuell sammanfattad feedback för portfolion ges invid inlämning i kommentarsfältet på moodle.
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt deltagande i undervisningen och när grupparbeten presenteras. Inlämnade kompensationsuppgifter för
eventuell frånvaro.
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Svenska
01.01.2025 - 08.06.2025
14.01.2025 - 10.03.2025
Susanne Davidsson, Alexandra Båsk
Kursen avläggs av studerande med tilläggsbehörighet som socionom inom småbarspedagogik
(Grupper USO23D-V och USO24F-V). Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart. Kursens förverkligande samt tider för schemalagd undervisning kan också justeras innan kursen inleds.
Kursansvarig: Alexandra Båsk, alexandra.bask@novia.fi
Timlärare i undervisning och examination.
Övrigt: Flerforms studerande skall ta del av undervisningsmaterialet ( 20.3, 28.3, 1.4, 10.4, 24.4 och 6.5 ) och tillämpa det som behandlats under undervisningen praktiskt inom småbarnspedagogiken. En kort redogörsele över de praktiska tillämpningarna sänds in på moodle. Bedöms som Godkänt eller Underkänt. Mer information finns på moodle sidan.
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1. Grupparbete 1 sp
Grupperna tilldelas olika metoder och material som de får fördjupa sig i. Grupperna skriver en rapport om metoden, materialet och dess teoretiska och forskningsmässiga förankring. Rapporten ska innehålla relevant teori om det presenterade temat (metoden, materialet) samt idéer, praktiska råd och tips på hur man kan arbeta i praktiken med metoden/materialet inom småbarnspedagogiken. I rapporten ska det ingå relevanta källor, internetsidor m.m. som man senare kan ha nytta av både under praktik: Fördjupad metodkunskap inom det sociala området och i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat.
Syftet med rapporten är att den ska fungera som ett verktyg i arbetslivet och under praktiken för kursdeltagarna. Raportens längd: ca 10 sidor (exklusive pärmblad, innehållsförteckning och källor). Rapporten inlämnas i angivet forum på Moodle, så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet. Rapporten inlämnas i forumet i Moodle senast den 17.4 2025.
Studerande presenterar sitt grupparbete den 23.4 eller den 21.5.
Tidtabellen för presenationerna sätts in på kursens Moodlesida där även tiden man har till förfogande anges.
Examinator: Alexandra Båsk
2. Individuell Inlärningsportfolio 2,5 sp
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring följande temaområden:
Metoder för stöd av barns sociala och emotionella färdigheter
Små barns språk och språkstödjande aktiviteter/metoder
Lärplatta som verktyg - med fokus på att stöda barns lek-och samspelsfärdigheter och
delaktighetsfrämjande aktiviteter.
.
De behandlade temana kopplas till Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2022. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen och använder dem som källor i portfolion. I portfolion samlar studerande också material, länkar till metoder, material och ideér på verksamhet som kan ordnas för barn inom småbarnspedagogiken kring de givna temana.
Studerande skall även interjuva någon som arbetar som Socionom inom småbarnspedagogiken eller alt. som lärare inom småbarnspedagogiken. Intervjun samt egna reflektioner redovisas i portfolion. Studerande avslutar portfolion med en självutvärdering utgående från bedömningskriterierna för examinationen och ger också ett förslag på vitsord. Portfolion inlämnas i moodle senast den 6.6-25.
Examinator: Alexandra Båsk
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som
finns på moodle.
Uppgifterna bedöms med vitsordet 1-5.
Examinatorns tidtabell finns tillänglig på Moodle plattformen. Mer information om examinationsuppgifterna fås på det första kurstillfället.
Undervisningen förverkligas våren 2025 i Vasa enligt schemat och tidtabellen i Moodle.
1. Grupparbete, rapport 1 sp, 27 h
2. Individuell inlärningsportfolio 2,5 sp, 67,5 h
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp, 40,5 h
1 sp = 27h
5 sp =135h
Flerforms studerande kompletterar närvaro undervisningen (när de ej är närvarande) med praktisk tillämpning.