Susanne Davidsson
Litteratur för förhandsuppgift:
Hellberg, A. 2017. Kapitel 1. Traumamedvetenhet i förskolan. Sidorna 17-24 och kapitel 2 Vad är trauma?. Sidorna 27-35. Ingår i: Hellberg, A. 2017. Traumamedvetenhet i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Obligatorisk kurslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i
mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom
småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna
13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF
Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg Björklund, A. 2023. Stress hos barn. Sidorna 37-49. Ingår i: Hellberg Björklund, A. 2023. Främja barn psykiska hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016.
Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En
förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.
.
Referenslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
.
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn.
Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023.
.
Referenslitteratur för examination 2 finns på kursens moodlesida.
Ytterligare litteratur med koppling till undervisningen finns på kursens moodlesida.
Förhandsuppgift, obligatorisk schemalagd undervisning, simulering, individuella inlärningsuppgifter, självstudier, par/grupparbete
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Eventuell anhållan om validering ska vara inlämnad innan kursen inleds.
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
- Förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- Förmåga att sammanfatta teori
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort gruppinriktad sammanfattande feedback sätts in på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
.
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp
- Förmåga att sammanfatta teori om metoden/materialet
- Förmåga att handleda medstuderande i användning av meod/material som stöder barnet
- Förmåga att använda och välja ut resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala
välbefinnande inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5. Paret/gruppen får kort feedback per e-post.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp
-aktivt deltagande och utförda uppgifter under lektioner
- utförd förhandsuppgift
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningarna på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Svenska
08.01.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 08.01.2025
Susanne Davidsson, Åbo – timlärare Socionom
Kursen går för studerande i grupperna USO22D-Å och USO23F-Å som ska ha
tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik.
Eventuella justeringar kan ännu göras i kursens förverkligande fram till kursstarten.
Kursansvarig lärare: Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Rollspel/simulering med alumn.
Deltagande i webinarier arrangerade av Merikratos (se sektionen tid och plats)
.
I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stodanatverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
De individuella inlärningsuppgifterna finns närmare beskrivna på kursens moodlesida.
Inlämning: 24.2.2025.
.
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp
Information om uppgiften finns på kursens moodlesida.
.
Inlämning: 19.5.2025.
.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp
Uppgiften finns beskriven på moodle. Uppgiften finns publicerad i moodle då moodle öppnas.
Uppgiften ska vara inlämnad den 10.1 kl 12.
Tiderna för inlämning i examinationer diskuteras ännu med studerandegruppen då kursen inleds.
Kurstid: 8.1-31.5.2025, Campus Gripen, Åbo
Undervisningen är inplanerad enligt följande(obs! eventuella förändringar/tillägg är möjliga fram till kursstarten):
13.1 kl 15-00-17.30 Alla kursdeltagare
14.1 kl 10-11.30 Online webbinarium. Merikratos: Neuropsykiatrista oirehdintaa vai lapsuuden kehityksellinen trauma? - dagsstuderande
Anmäl dig senast 12.1 via
https://merikratos.fi/14-1-2025-maksuton-webinaari-neuropsykiatrista-oirehdintaa-vai/
5.2 kl 15.30-18 Dagsstuderande
12.3 kl 18-19.30 Online webbinarium. Merikratos:Nepsy-lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa - alla kursdeltagare
Anmäl dig senast 9.3 via
https://merikratos.fi/12-3-2025-maksuton-webinaari-nepsy-lapsen-kohtaaminen/
13.3 kl 8.15-16 Alla kursdeltagare
8.4 kl 13.00-16 Dagsstuderande
9.4 kl 17-18.30 Online webbinarium. Merikratos: Neuropsykiatrista oirehdintaa vai lapsuuden kehityksellinen trauma? - alla kursdeltagare
Anmäl dig senast 6.4 via
https://merikratos.fi/9-4-2025-maksuton-webinaari-neuropsykiatrista-oirehdintaa-vai-lapsuuden-kehityksellinen-trauma/
22.5 kl 8.30-16 Alla kursdeltagare
Handledningstider:
Eventuell tilläggsundervisning och tidpunkter för online handledning bokas in tillsammans med studerandegruppen enligt behov.
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp (27 h)