Viktor Matintupa
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Föreläsningar, workshops och självstudier
- Essän bedöms enligt skalan 0-5
- Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen bedöms enligt skalan GK/UK
Svenska
01.11.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 23.10.2024
Viktor Matintupa
Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.
Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
I kursen igår följande examinationsuppgifter:
- Essä (0-5)
- Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen (GK/UK)
- Närvaro (GK/UK)
Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.
Kursen hålls i samarbete med Folkhälsans förbund. PARK-utbildning inklusive material ingår.
"Folkhälsan har utarbetat ett material som belyser respekt och dess motsats, våld, i nära relationer. De olika delarna i materialet fokuserar på olika skeden som människor som lever i en parrelation går igenom."
Deadline för examinationsuppgifter 19.12.2024. Bedömning och vitsord fås i januari 2025.
Närstudietillfällen i Vasa enligt följande:
26.11.2024 Kursintroduktion, Kris och trauma (begreppsdefinition), kristeori,sorgeprocessen
29.11.2024 Traumamedveten omsorg (TMO), Barn och trauma, Bemötande vid kris och trauma, Psykisk första hjälp
04.12.2024 PARK-utbildning (Folkhälsan)
05.12.2024 PARK-utbildning (Folkhälsan)
Obligatorisk närvaro.
5p = 135h
Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen:
Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.
Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.
Essä:
Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.
Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.
Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.