Pia Höglund-Ingo
Holmqvist, R. (2023) Samtal i socialt arbete. Vägar till förändring. Liber
Ivarsson Holm, B., Ortiz, L. & Wirbring, P. (2024) MI Motiverande samtal. Praktisk handbok för socialt arbete. Gothia fortbildning
Ortiz, L. & Ödman Fäldt, K. (2018) Motiverande samtal med grupper. Studentlitteratur
Övrig litteratur som tillhandahålls av kursansvarige
Föreläsningar, övningar, inbandningar
Svenska
31.03.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Pia Höglund-Ingo
Observera att denna kurs har förkunskapskrav. För att delta i kursen ska du ha avlagt grunderna inom motiverande samtal (2 sp) som ingår i kursen Resursförstärkande socialpedagogiskt arbete för vuxna.
Detaljerade uppgifter på moodle gällande kurs, examination etc.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
-
Kursen examineras med egen inbandning av samtal samt eget djupstudiearbete på valt tema. Kursen examineras och slutförs inom v. 20
Föreläsningar och övningar på Alere
-
5 sp=5x27=135 (kursens totala timantal)
24 timmar föreläsning och övningar
111 timmar eget arbete
Studerande förmår inte använda de olika MI-redskapen i sin praktiska tillämpning av metoden i den egna inbandningen.
Kunskapen i det egna fördjupningsarbetet/inbandningen är alltför generell och allmän
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänt
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det teoretiska materialet
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå.